Full version: Förening..
Tesa
Trädgårdsgänget här som brukar träffas och anordna lite saker funderar på att bilda förening men ingen verkar ha full koll på vad som krävs..och många är rädda för att det blir komplicerat. Är det så? Jag inbillar mig att det inte är så stor skillnad mot nu..nån håller ju ändå i trådarna såsom kassa, lokal, information m.m..
Tacksam för lite enkel information..har läst lite på skatteverket men det var lite tungläst..
LadyG
Så här svarar Solna kommun (det kan vara annorlunda i din kommun, kolla det):

Ansvar
Att föreningen blir en egen juridisk person är antagligen en av de viktigaste anledningarna till bildandet. Enligt gällande regler är det den juridiska personen som med sina tillgångar svarar för föreningens förbindelser.
Det är därför av största vikt att innan föreningen bildas elementära föreningskunskaper inhämtas.

Hur många måste man vara?
För bildandet av en ekonomisk förening räcker det med tre personer. Därför kan det antas att detsamma gäller för en ideell förening.

Detta krävs för att bilda föreningen
- Att minst tre personer bestämmer sig för att bilda en förening.
- Att dessa tre personer antar stadgar (någorlunda fullständiga)
- Att en styrelse utses
- Föreningen antar ett namn/firma

Hur gör man?
- Att bildarna kallar till ett möte (konstituerande) som alla intresserade skall kunna komma till.
- Närvaroförteckning bör upprättas.
- Mötesfunktionärer (mötesordförande, sekreterare och justeringsmän)
- Följande punkter bör minst gås igenom
1 Närvaroförteckning/röstlängd
2 Val av mötesordförande
3 Val av protokollsekreterare
4 Val av två justeringsmän som också räknar rösterna
5 Fastställande av dagordningen
6 Frågan om föreningen skall bildas eller ej
7 Fastställa stadgarna
8 Fastställande av föreningens namn (firma)
9 Val av interimsstyrelse (ordförande och ledamöter) till ordinarie årsmöte

När alla punkter gåtts igenom är föreningen bildad. För att alla skall veta att allt gått rätt till är det viktigt att ett protokoll upprättats ( där skall stå vilka som var närvarande och vilka beslut som fattats.

Registrera föreningen hos Kultur- och fritidsförvaltningen
Nu kan föreningen registrera sig hos Kultur- och fritidsförvaltningen genom att fylla i en särskild blankett.
Att vara registrerad i Solnas föreningsregister är en förutsättning för att kunna söka bidrag och halltider m.m. Det brukar också underlätta för att öppna ett föreningskonto.
Klicka på bidragsregler för att ta del av Solnas olika bidragsregler.

Organisationsnummer
En ideell förening behöver inte registrera sig. Den måste inte heller ha ett organisationsnummer (ej samma sak som ett förenings-ID i stadens föreningsregister). Den måste dock ha stadgar, styrelse och ett urskiljbart namn. Behöver föreningen ett organisationsnummer så får den det av lokala skattemyndigheten
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan få en viss hjälp från Riksförbundet svensk trädgård ifall man knyter sin förening till deras organisation.

Tesa
DET var ju en idé...att bli STA-avdelning fanns väl som förslag men vi är bra några få som är medlemmar så det känns inte riktigt rätt...men Svens trädgård..ja, kanske det..
anna_rispan
Hur gör ni? STA kanske är bra om ni vill växa. Men om ni vill vara en liten förening så kan ni ju lika gärna vara en anna trädgårdsförening.
Tesa
Jag vet inte alls hur vi ska göra..får ta upp det igen på nästa träff, vi träffas bara en gång i månaden ungefär...men man kan ju försöka luska lite tills dess så man har lite kött på benen om det blir diskussion..(speciellt en verkade vara väldigt emot förening av nån anledning och hon är lite bestämd av sig wink.gif )
Hannele
CITAT (Tesa @ 01-06-2007, 23:39) *
funderar på att bilda förening

Lite bök är det, först ska man fundera om man inte kan träffas ändå,
turas om hemma hos varandra eller nåt?
En riktig förening har deklarationsplikt, man ska ha så mycket inkomster,
att man klarar det årliga postgiroavgiften på ca 700 kr per år, och liknande.

I Möndal har dom nyss bildat en ny trädgårdsförening, utan att ha en förening.
Idag är det ju enkelt, behövs ju inga portopengar och sånt.
Tesa
Jodu, Hannele...jag skulle vilja ha ca 50 tanter och 10 gubbar varav jag bara känner några stycken hemma på kaffe... a0a.gif Tänk vad alla tanterna skulle ha synpunkter på min städning och min oordning i trädgården..
Näe...det är väl därför vi börjat fundera på förening...vi är såpass många, på senaste mötet var vi 27 stycken..och många har varit intresserade av att gå med men blir lite fundersamma när vi säger att vi egentligen inte är nån förening. Dessutom så har vi blivit av med lokalen som vi lånat gratis för den skall byggas om till dagis så nu krävs nån annan lösning och då är det ju lättare att hyra om det är lite mer ordnade former. Men mej spelar det egentligen inte så stor roll för jag försöker ställa upp och hjälpa till så gott jag kan men nån måste ju hålla i trådarna och det hänger ofta ganska löst nu..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon