Märta-Linnéa
Trots att jag inte är någon tidskriftsmänniska har jag börjat fundera på en prenumeration. Men vilken ska jag välja?

Jag tycker tidskrifter är ganska dyra och så läser man ut dem för fort! wink.gif Oftast brukar jag gå till bibblan och låna - billigt och bra och så slipper man tidningar som ligger och "skräpar". Men kanske kan en tidskrift ändå vara värd priset, som inspirationskälla.

Lutade först lite åt "Allt om Trädgård"; det är den jag brukar låna. Tycker den är hyfsat bra, men lite mer text hade inte skadat... Visst är det fint med bilder på trädgårdsväxter men ibland tror jag man lägger in en stor bild bara för att slippa skriva. Skisser över trädgårdar och rabatter hade varit roligare än närbilder på pioner, om ni förstår vad jag menar.

Fick hem ett erbjudande med posten, men när de skrev att de nu - bland annat - skulle satsa på reportage med kändisars trädgårdar "visst är du nyfiken..." slängde jag kupongen. Tycker att det vore skönt att slippa kändisarna i trädgårdstidningarna åtminstone.

Så nu vet jag inte. Kanske finns det någon engelskspråkig tidskrift som är värd att prenumerera på? Eller ska jag satsa på trädgårdsböcker istället? confused.gif
emmapemma
BBC Gardeners World finns ju alltid (du kan ju alltid köpa lösnummer här: http://www.press-stop.se/kiosken/). Annars gillar jag Allers Trädgård, och om det inte vore för de rätt taskiga bilderna var senaste numret av Hus&Hem Trädgård (eller vad den heter) också rätt OK. Det beror ju lite på vad man är intresserad av.

Allt om Trädgård... tja, jag hoppas att den nya chefredaktören gör den roligare att läsa, för de senaste åren tycker jag att artiklarna har återkommit vid samma tid varje år (inte särskilt nyskapande). Eller så är det så att när man har lärt sig mer, så är böcker över specialintressena i trädgården att föredra framför tidskrifter? Tidningarna kostar ju faktiskt en hel del!
Åsa, mälardalen zon 2
Hemträdgården (RST:s medlemstidning) är klart bättre än de där glassiga tidningarna med fina bilder och designgrejer men inte så mycket innehåll som man hittar i butikerna, Hemträdgården har fina reportage och mycket innehåll.

Natur och trädgård är en annan tidning som är mera som en liten bok, kommer tyvärr bara ut 4 ggr per år, på plussidan är att det är många kunniga trädgårdsmänniskor som skriver artiklarna och det är en reklamfri tidskrift.
Cassandra
Odlaren! Inte heller så många nummer per år men verkligt fantastiska tidningar tycker jag.
Österläge
Precis den tråden jag hade tänkt starta! smile.gif Bra med tips på olika tidningar...

Jag gillar Drömhem & Trädgård, misstänker dock att många tycker den hör till de glassiga tidningarna... Det är både inredning, trädgård o resor, vilket jag gillar, lagom av allt... Och jag gillar deras reportagestil, inte så inställsamt som vissa tycker jag, och mycket fina bilder! Det är ganska mycket inredning av trädgården, typ snygga krukor, vilka växter passar ihop, o så, men även praktiska tips. Om du gillar skisser på trädgrådar och tips om hur man planerar sin trädgård kan den nog passa, det har de en hel del av. Jag tycker Allt om trädgård o liknande känns lite tråkiga i jämförelse...

Jag har även köpt ett nr av Rosie, den nya tidningen som riktar in sig på balkongodling. Den hade rätt bra artiklar o tips, men jag störde mig på alla stavfel, gör inte så seriöst intryck... Den har också rätt mycket krukor o pynt till trädgården, sånt jag gillar, men vissa vill kanske ha mer "hard core" växttips...

Pesco
Jag ÄLSKAR Allers trädgård. Ok att det är glassigt och vackert, men vill man ha text och råd finns ju internet o odla.nu. Jag sparar sedan flera år tillbaka och har som uppslag till min egen trädgård och andras.

Växter är ju främst synintryck...

Spaljeer, växtsorter, kombinationer...färg- och formmatchning med byggnader...you name it.

Tillägg, Allers skriver nästan alltid ut vilka växter som finns på bild, till skillnad från de något billigare glasstidningarna.

Vem gillar inte glass?
Gurkan
CITAT (Cassandra @ 02-06-2007, 12:17) *
Odlaren! Inte heller så många nummer per år men verkligt fantastiska tidningar tycker jag.

Odlaren är mycket bra ... om man prenumererar på den blir man också medlem i FOBO ... Föreningen Organisk Biologisk Odling ... en ekologisk odlarförening som har lite alla möjliga aktiviteter.

Dessutom blir det ett reportage om min lilla "miniplantskola" i kommande nummer ... coolgleam.gif
Märta-Linnéa
Tack alla för svaren. Jag får bege mig till närmsta tidningskiosk och inhandla både "glass" och fiberrik trädgårdsläsning. Ska kanske se till att bli medlem i RST också.

Är Odlaren främst inriktad på nyttoväxter? Det låter så på namnet, men det är kanske missvisande?

Tack för tipset om Natur och trädgård. Jag gick in dit (www.naturochtradgard.se) och fick ett gratis provexemplar av tidningen!
Gurkan
CITAT (Märta-Linnéa @ 03-06-2007, 08:44) *
Tack alla för svaren. Jag får bege mig till närmsta tidningskiosk och inhandla både "glass" och fiberrik trädgårdsläsning. Ska kanske se till att bli medlem i RST också.

Är Odlaren främst inriktad på nyttoväxter? Det låter så på namnet, men det är kanske missvisande?

Tack för tipset om Natur och trädgård. Jag gick in dit (www.naturochtradgard.se) och fick ett gratis provexemplar av tidningen!

Du kan beställa ett gratisex. av odlaren också. Maila Odlaren så får du ett exemplar.

Det är ingen "vanlig" trädgårdstidning direkt utan handlar mest om köksväxter i hobbyodling och småskalig yrkesodling.
Fera
Hue går det med tidnignar och glass

Odlaren har jag läst, kul att den finns kvar.
STA tidning är också en meddlemstidning, kan det vara ca 6 ex per år. Den får man om man är medlem i Sv. trädgårdsamatörerna. Inte så mycket ideér om inredning av trädgård, men läsvärd. Kanske lite avancerad ibland. Men bra. Land är en veckotidning med bl.a odlartips. Matlagning mm. dock inga noveller eller romaner. Mycket att läsa. Även många anonser, sådana man inte hittar i vanliga veckotidnigar. Land kan man köpa "över disk" eller premunera på den. Den kan man också få som medlemmstidning om man är med i LRF då får man HELA tidningen med skog och lantbruksdel. De delarna är inte lika possitiva som den allmänna tidningen. Fast det är kanske inte konstigt, alla nyheter är inte så goda, spec. inte när det gäller jord/skogsbruk.
Krolliljan
Jag är medlem i koloniträdgårdsförbundet som man även som trädgårdsintresserad kan vara medlem i . Då får jag tidskriften Koloniträdgården 5 gånger om året. Den gillar jag.
Medlemskap 300:- per år. Man kan även bara prenummerera på tidskriften för 250:- per år.
www.koloni.org
Märta-Linnéa
CITAT (Fera @ 05-06-2007, 23:33) *
Hue går det med tidnignar och glass

Tack det går bra. Idag fick jag mitt gratisnummer av Natur och trädgård. Den verkar vara mycket bra. Har bara hunnit läsa en del av första artikeln - om pioner - än så länge. Och så har jag en lång lista på tidskrifter som jag ska testa nästa gång jag kommer till Pressbyrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon