NyUtslagenRos
Nu är jag nyfiken på vad dessa två växt heter, och hur man tar skott på den eller vad man ska göra.
Det jag vet är att den kastar frön, och när den skaddas så blöder den.

Mvh NyUtslagenRos

[attachment=3544:DSC00792.jpeg]
[attachment=3545:DSC00795.jpeg]
Kajsa
Kameuforbia från Madagaskar. Vi kallar den Afrikanskt ogräs då den sprätter iväg frön som tar sig i andra krukor intill.
Bra växt som aldrig får ohyra.
NyUtslagenRos
aha smile.gif

men jag har inte märkt av att den lyckas me att sprida sig sad.gif hade var skojj om den gjorde det.

hur tar man skott på en sån? eller tar man frön?
elakela
det är en gummiplanta el skvättiväg som jag och min syster kallar den
bryt av den vid slutet av ett sidoskott/gren sätt den sedan i vatten, vänta på rötter så kommer den fint. du kan även plantera fröna som den skvätter i väg. den tkr mycket om ljus,,, // elakela
NyUtslagenRos
Tackar så jätte mycke för svaret smile.gif
Fenja
CITAT (elakela @ 03-06-2007, 14:01) *
det är en gummiplanta el skvättiväg som jag och min syster kallar den
bryt av den vid slutet av ett sidoskott/gren sätt den sedan i vatten, vänta på rötter så kommer den fint. du kan även plantera fröna som den skvätter i väg. den tkr mycket om ljus,,, // elakela

Det är ingen gummiplanta utan en skvättiväg.
Mvh
Fenja
NyUtslagenRos
CITAT (Fenja @ 03-06-2007, 22:10) *
Det är ingen gummiplanta utan en skvättiväg.
Mvh
Fenja

Vad är det för skillnad på en gummiplanta och skvättiväg?
Fenja
Det är två helt olika växter! Synadenium grantii = gummiplanta och Euphorbia lophogona = skvättiväg. Googla bilder på de latinska namnen så ser du skillnaden...
Mvh
Fenja
NyUtslagenRos
Okej Tack så mycke smile.gif
NyUtslagenRos
yahoo.gif yahoo.gif

För första gången så har jag nu hittat frön bravo.gif
Och sen har jag sett små små saker börja växa upp så jag antar att min skvättiväg mår mycke bättre när jag tagit massa skott på den yahoo.gif

Och nu om planterad i nyfin kruka smile.gif

[attachment=4809:DSC00896.jpeg]
Eva-Helene
se Julia03:s tråd ang. "skvätt-iväg" rolleyes.gif
smulan_2
CITAT (Eva-Helene @ 06-07-2007, 12:36) *
se Julia03:s tråd ang. "skvätt-iväg" rolleyes.gif

Ja just det........skvätt i väg........för att det är just vad denna växt gör.
Den skjuter skott så man hör det, det rullar kulor på golvet smiley_small_hug.gif

Denna växt sprider sig självmant i andra krukor, vare sig man vill eller inte! rolleyes.gif
NyUtslagenRos
Jo tack har nog skvätten i fler tal krukor nu rotfl.gif Den har skjutit lång kan man säga.. smile.gif
Stussi
Konstigt, jag har haft min skvätt-iväg i ett par år nu men jag har aldrig märkt att den har skvätt iväg några frön! g.gif Det får den gärna göra, för jag vill ha fler av dem...
NyUtslagenRos
CITAT (Stussi @ 09-07-2007, 12:18) *
Konstigt, jag har haft min skvätt-iväg i ett par år nu men jag har aldrig märkt att den har skvätt iväg några frön! g.gif Det får den gärna göra, för jag vill ha fler av dem...

Jag kan säga så här har haft min skvätt i väg sen 2000 och den har inte fröat av sig så det har märkt i andra blommor förens nu.. men frön har jag märkt av men inte tänkt på då..
så ta lite skott på den om de går och plantera om de gjorde jag me min och efter det har allt detta hänt smile.gifsmile.gifsmile.gif
ulma
Hejsan.
Jag har också en "skvätt iväg" och jag undrar om man ska vänta tills den skvätter eller om det går bra att plocka bort de små utväxterna?
NyUtslagenRos
CITAT (ulma @ 10-07-2007, 17:24) *
Hejsan.
Jag har också en "skvätt iväg" och jag undrar om man ska vänta tills den skvätter eller om det går bra att plocka bort de små utväxterna?

Det går bra att ta de utväxerna bara det inte är för små smile.gif
Morbid
Bra att veta är också att de är giftiga. Euphorbia sp.
NyUtslagenRos
CITAT (Morbid @ 11-07-2007, 23:04) *
Bra att veta är också att de är giftiga. Euphorbia sp.

Det har du slldeles rätt i saften som är giftig!
så använd handskar när man ska ta skott för då blöder den, men när den inte blöder är den inte farlig
NyUtslagenRos
Skvättivägen fick två ny inflyttade kompisar smile.gif[attachment=5077:DSC00980.jpeg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon