annette-djurö
Hej alla!
Min granne har en jättefin kaprifol som jag får lov att ta skott, sticklingar eller vad det nu heter ifrån. Jag bara undrar hur gör man?
Kan inget om att föröka sådana växter. Och när gör jag det?
Annette
Ophelia
Den går att föröka på olika sätt och med sommarsticklingar börjar det bli dax i juni (kring midsommar sägs de örtiga sticklingarna vara bäst). Finns de som förökat genom att sticka ner en bit i marken. Då skulle jag nog rekommendera att gräva upp marken och tillsätta lämplig jord jord och inte låta jorden torka ut. Eller ta en kruka med jord (sandblandad) och sticka ner sticklingen däri och inte låta jorden torka. Ett tredje sätt kan ju vara att du tar in sticklingar och testar med att rota dem i vatten.

Du kan även testa avläggare. Du böjer ner en ranka till backen och förankra med en sten eller något klykliknande som en märla eller så. Du kan eventuellt reta barken lite där den förankras i jorden och se till att jorden är fuktig.

Här är en bra länk som beskriver det där med sommarsticklingar:

http://www.odla.nu/artiklar/forokarens_dagbok3.shtml
annette-djurö
Tack, tack - för tipset på länken. Det var mkt bra. Nu tror jag att jag förstår hur man gör.
Ha en bra helg.
Annette
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon