Hej regnskog!
Det var vad som gick igenom mitt huvud när jag efter två veckor äntligen kom iväg till kolonilotten. Att ogräs kan växa såhär fort??
Jag har precis tagit över en försummad (sedan 2 år tillbaka) kolonilott. Jag tänkte ge mig på gräsmattan igår och eftersom gräset var hopplöst långt så gick jag på med en häcksax först (gräsmattan är liten och ingen el finns att tillgå). När jag klippt bort lite gräs inser jag att det är bara jord/visset gräs under och allt det gröna försvinner.....min gräsmatta existerar knappt längre och är numer brun....vad göra för att få den fint tät, grön igen? Jag tänkte klippa ner resten idag och successivt riva bort det vissna gräset och hoppas på att det kan växa upp igen är det rätt?
/T
anna_rispan
02-06-2007, 09:06
Det är så det blir. Ska man ha gräsmatta så behöver den klippas ofta och få lite gödsel. Så du kan allts börja med att klippa regelbundet. Klipp bort en tredjedel av gräsets längd för att inte chocka o få brun gräsmatta hela sommaren. Sen ser du nog vad som växer där. Behövs det sås nytt gräs så måste man vattna när dået är som torrast ute alltså för att fröna ska gro.
Sen har du gräsklippare va?
Hoppas att du reder ut det.
Gossen Ruda
02-06-2007, 09:42
En gräsmatta tål att klippas ner till i stort sett ingenting men den får en chock och hickar till i växten men sen kommer den igen. Jag har aldrig lyckats ta död på gräs genom att klippa det. All tillväxt sker ju nerifrån.
Tja var samma tanke jag hade att tillväxt sker ju nedifrån och med torrt dött gräs ovanpå kan inte mycket tillväxt ske då ljus behövs.
Jag får stå ut med en ful gräsmatta ett tag men å andra sidan döljs den mer eller mindre av allt ogräs runt omkring hehe.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.