Full version: Pincera Vinrankor
Jimbo79
Hejsan,

Skulle behöva få reda på när och hur man ska pincera vinrankorna.
Är det någon som känner sig hemma på det området?

Min ena ranka ser ut så här idag:

[attachment=3546:vindruvor1.jpg] [attachment=3547:vindruvor2.jpg]

Är det dags att göra en insats och hur går man i sådana fall tillväga?

Tacksam för alla små tips!

// Jimmy
Åsa, mälardalen zon 2
Det är på tok för tidigt att pincera, första pinceringen är lagom att göra när druvorna är stora som ärtor. Vinrankan på bilden ser inte ens ut att ha blommat det ser ut som blomknoppar.
rosita
Förlåt en kanske dum fråga: vad är pincera? confused.gif
Tesa
Man toppar rankan..
katah
Min har inte ens börjat växa i år, den har knoppar och några blad men absolut inga nya rankor för att inte tala om blommor!!!
sad.gif

Den ligger i en pergola på sydväst. ( zon 2-3)

Är biderna från växthusrankan?

man skulle ju inte göda vinrankan mycket och den är klippt , men vad kan jag göra för att hjälpa till ?
Jimbo79
Tack för svaren!

Bilderna är från en av mina två rankor som växer i skyddat söderläge, mot husväggen.
Jag har en Zukribe och en Zilga men jag kommer inte ihåg just nu vilken som är vilken.

Förra året beskar jag båda kraftigt ned till ca. 160 cm och fick därför varken blommor eller klasar förra sommaren, så jag vet ju inte riktigt hur de ska skötas. Jag fick för mig att man skulle pincera den tidigt för att få ned antalet knoppar/blomklasar men det kanske inte ska göras förrän blommorna blivit pollinerade, som Åsa säger.

Kan man redan nu skära bort grenar som växer åt "fel håll" eller bör man vänta med det också för att inte skada eller hämma tillväxten av ämnena?

// Jimmy

Åsa, mälardalen zon 2
Man ska vänta med beskärningen även av grenar som växer fel, det är bladen som försörjer blommorna och bären, pincerar gör man för att släppa in ljus till klasarna + man kan ta bort en del klasar för att få de återstående bären att växa mera.

Du beskar ner växten till 1,60m skriver du och det var konstigt att de inte satte frukt (men de kanske var för unga??). Jag brukar beskära mycket hårdare än så vanligtvis, i höstas kapade jag ner Spulga och Zilga till 40-50cm höjd (huset ska målas) och de har ändå bildat lite blomknoppar.
Jimbo79
Tack Åsa!

Du är ju kanonbra att ha här alltså! smile.gif

// Jimmy
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 02-06-2007, 21:55) *
Förlåt en kanske dum fråga: vad är pincera? confused.gif

att du toppar icke förvedade skot/ rankor för att främja bildningen av blomknoppar . alltså du pincera hela tiden efter sådär 3-4bladpar är det förvedade grenar ska man inte pincera dom .

Eva i Västerås
Pincera = nypa.
Man nyper alltså av de fortfarande mjuka skotten. Med naglarna eller sekatör.
Mina Zilga och Sukribe skulle ha växt ihjäl sig om jag väntat tills druvorna var som ärtor. Dom tog upp en hel garagevägg ändå.
Jag tar 2 blad utanför en blomklase. Så tidigt som möjligt, när bladen går att skilja ut. Med naglarna. Dom kan ta närmare intill.
Kraftiga sidogrenar kan få sätta 2 blomklasar, och jag tar 2 blad utanför den andra.
Grenar som inte blommar tar jag efter 2-4 blad, sådär som känns bra.
Detta enligt "proffs-"beskärningsregler.
Plantorna skjuter nya skott och blad hela tiden, så pinceringen får upprepas flera gånger.
Plantan mår bättre av att mjuka skott nyps av än av hård beskärning på vintern på förvedade skott. Min vinterbeskärning blir ganska snäll när jag nypt bra under sommaren.
Så släpper jag upp någon ny gren emellanåt för att förnya plantan.
När druvorna börjar mogna nyper jag bort blad som skuggar för mycket. Det blir korgvis med blad.
Med denna behandling har jag fått som mest ca 10 lliter druvor, förutom det ungarna nallat innan. På en planta. (Zilga)
Jimbo79
Så du har redan börjat nypa av vissa klasar och blad alltså?!
Jan af Lisö
Upptäckte i helgen att jag har fått vindruvor (eller "blommor") på min Himrod, det blir altså för allra första gången. Blev inte klok på all diskussion om pincering och måste få fråga.

Den har två skott som växer uppåt och den finns en klasse på varje. Skall jag verkligen pincera efter två blad efter klassen ?? I så fall så blir det ju bara några få blad att försörja druvorna och rankan ??

Någon som kan förklara det hela ?? Himrod växer utomhus och jag beskär den på vintern till ca 30 cm höjd, och nu låter jag två skott utvecklas, de andra pinceras efter 2 blad.
Eva i Västerås
Jan, varför klipper du ner den så hårt? Då tillåter du inte att den bildar många sidoskott, som vardera ger druvor.
Bara efter plantering klipper jag ner plantan så hårt på hösten.
Sedan släpper jag upp två huvudgrenar, som jag toppar in lite på vintern. När de blir tillräckligt stora tar jag tillbaka dom på senhösten till ungefär 1/2 m under den längd jag vill dom ska få nästa sommar. Sidoskotten håller jag tillbaka till 2 blad (pincering). När jag ser att det blir blomanlag (efter 2-4 år) släpper jag fram 1 klase per sidoskott, om det inte är altför tätt emellan skotten. Pincerar 2 blad utanför, och tar bort nästa blomanlag om det är ett till på gång.
Jag har en del år haft 10 l druvor, barnens nallande borträknat, på en planta. Söta, goda Zilgadruvor.Tur bara att inte alla mognar samtidigt.
Jan af Lisö
Eva,

Jag har använt denna instruktion vinbeskäring för beskäring. Och där står det att man inte lämnar mer än 50 cm av vinrankan till vintern.

Jag vet inte heller om det är någon skillnad mellan Himrod och Zilga, Zilga tror jag är härdigare. Min Himrod vintertäcker jag ordentligt med juteväv och löv ända till andra halvan av maj.

Men vad skall jag göra med min vinranka nu ?? Skall jag lämna ena skottet med blommorna, pincerat 2 blad efter klassen medan den andra skall få växa och där skall jag ta bort klassen ?? Blir helt förvirrad, räknade inte med någon blomning i år !!!
Eva i Västerås
Finns tydligen många varianter på beskärning.
Jag har hittat "min" variant i en gammal trädgårdsbok, så gammal att det nog inte fanns staketdruvor då. Men det rekommenderades dock att lägga ner rankorna och täcka dom på vintern, utom i zon 1.
Den variant du hittat verkar vara mer "professionell" och gå ut på bra vin. Jag tror det kräver mycket mer än vad goda druvor kräver.
Men vinrankan är ju så vacker att det är synd att hålla tillbaka den så hårt som proffsen gör.

Har du många blad skulle jag lämna båda klasarna, men se till att det inte blir fler. Tycker du det ser klent ut med blad, så lämna 3-4. Men se till att ta bort ev ytterligare blomklasar. Ser plantan lite klen ut så ta bort ena klasen.

Jag har alltid haft mer problem att hålla undan bladverket så druvorna får ljus när dom börjar mogna. Plantorna har varit kraftiga och stora innan druvorna kommit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon