Full version: mer körsbär...
Ninni
Jag har två körsbärsträd som har blivt angripna av någonting. Skotten som har vuxit i år har krullat i hop sig och på bladens undersida hittade jag små svarta prickar som satt i klumpar. Vad är detta? Och är det någon som vet hur jag ska bära mig åt?
Det finns inte ett enda kart men det kanske beror på ohyran?
Jan af Lisö
Låter som bladlöss eller något liknande. Kläm så många det går med fingrarna och spruta (helst flera gånger) med något insektsmedel, typ PYRSOL.

Det vanliga är att det är myrorna som får bladlössen upp i körsbärsträd, så det gäller även att bekämpa myrorna.

Har samma problem med mina bigarråer och går runt med sprayflaskan flera gånger per dag.

Tror inte att brist på karten beror på ohyran. Det finns redan två stycken följder med inlägg här under "Träd, buskar och häckar" som handlar om karten som inte växer samt brist på kart. Verkar vara ett vanligt problem i år.
Cilla
Jag har också körsbärsbladlus i mina träd. Brukar räcka att ta bort de krullade bladen och bränna eller spola ned så minskar man angreppen betydligt.

Om hela trädet är krulligt eller om trädet förlorar mer än halva bladmassan (krulliga blad är med i fotosyntesen också men inte bruna eller helt uppätna blad) tycker jag det kan vara läge att bespruta, iallafall andra säsongen man har så kraftiga angrepp. Uppvuxna träd klarar att förlora en hel del bladmassa, medan de unga behöver merparten av sina.

Nackdelen med att bespruta med såpa eller lusmedel är att det också stör lössens naturliga fiender.
Ninni
Ja då får jag dra fram stegen och klippa blad nu då...:-)
Undrar om det är extra mycket bladlöss i år, jag haft invasion på ena vinbärsbusken och en fläder är helt svart av löss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon