Carin Fredlund
02-06-2007, 15:04
Vad är det för fel om tomaternas blad gulnar och/eller får mörka fläckar? De blommar samtidigt, men jag oroar mig för att det är något fel. Jag odlar dem i krukor i ett miniväxthus i plast på husets södersida.
Åsa, mälardalen zon 2
02-06-2007, 15:22
Det kanske är för varmt för dem tomater gillar inte höga temperaturer och i ett plastväxthus på södersidan kan det bli dödligt höga temperaturer.
Det kan ju även vara så att de odlas i för små krukor, hur stora är plantorna och i vilken krukstorlek står de? Är det de nedersta bladen som gulnar eller är det även de översta bladen som gulnar? Vilken växtzon är det?
Carin Fredlund
02-06-2007, 16:09
Vi bor i södra Småland. Flyttade hit från Stockholm för snart två år sedan, så jag är inte alldeles säker, men tror det är zon 2. Den planta jag är mest oroad över står kanske i en för liten kruka. Den har den minsta.
Jag ska prova med större krukor och hålla öppet hela dagarna.
Tack för råden.
Fukt och kondens ger också snabbt fula fläckar på bladen om plantorna står/har stått för trångt. Att vädra är en bra idé. Fula gula eller ankomna blad längst ner på plantorna plockar jag alltid bort, plantorna sätter i regel så mycket nytt bladverk att man kan gå fram rätt hårt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.