Droppar plommon eller körsbärs träd sån där kletig vätska?
Åsa, mälardalen zon 2
02-06-2007, 20:12
Vet inte vad du menar med kletig vätska. Båda växterna kan ex. drabbas av bladlöss som ger ifrån sig klibbig honungsdagg. Båda växter kan även drabbas av sjukdomen gummiflöde då seg klibbig vätska rinner ut ur sprickor i barken.
Vet inte själv mer än att ibland så liksom droppar det från fruktträd. Vi ska plantera trädet nära bilarna och vill inte få dem ner droppade.
Ophelia
02-06-2007, 21:06
Inte kan jag påstå att de är droppande träd i sig själva. Hade jag varit er så hade jag dock inte planterat så nära p g a nedfallande frukt eller sittande fåglar som kalasar på bär/frukt och inte kliver åt sidan när det är toalettdax.
Mmmm så sant så! Andra förslag? Helst inte så högt träd, vackert på hösten och blommande på våren ...
Ophelia
03-06-2007, 16:07
Lite svårt att veta vad "inte så högt" innebär samt även att tipsa om när jag inte vet var du bor (zon). Ett litet träd som jag kan tycka är vackert i sig själv och har väldigt trevliga blad är klotrobinia. Dessutom tycker jag det är romatiskt vackert med blomhängena. Finns även andra robinior som är vackra men just klotrobinians krona växer just som...ett klot. Annars är nog syrener väldigt fina som uppstammade, likaså kan jag tycka att häggmispel (olika sorter och en del med fantastisk höstfärg) är vackra som flerstammiga mindre träd.
Kanske lättare om du beskriver läget för trädet och mer vad du/ni skulle önska er i höjd och färg.
Finns ju även möjlighet att "bygga" träd med hjälp av en läcker ställning av valfritt material och någon högre växt, exempelvis klätterrosor.
Åh så snurrigt ny jag är
Ca 3-4 meter är ok ej lägre än 1 meter. Helst vita blommor. Vi bor nära Uppsala kan det vara växtzon 4?
Annars är det inte så noga bara jag slipper gifta bär och frukt som faller. Kan Magnolia passa?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.