Full version: Citronmeliss...
kryddan
För första gången är jag med om att min citronmeliss inte växer... alls! Köpte en liten planta till landet som sedan har fortsatt att vara liten, den är grön och fin och verkar inte vara angripen av något men växer absolut ingenting!!!

Hemma på balkongen växer en annan meliss så det knakar... precis som det brukar göra.

Tips? Vad kan det vara för fel? Vad kan jag göra för att hjälpa den på traven? Brukar ju aldrig göda mina kryddisar eftersom de blir för stora utan hjälp men....

sad.gif unsure.gif
Kerstin i Malmö
Kan det vara så att den inte hunnit rota sig ordentligt än? Eller kanske är det lite kallt där, balkongen är ju mer skyddad. Ser den bara fin ut så kommer den säkert!

Kerstin
kryddan
hm, ja kanske det, fast den är krukodlad även på landet och står nästan mer skyddat än den på min blåsiga balkong. Men det är klart, det kan ju vara lite kallare på altanen.... får väl hålla ut och se om det händer nåt wink.gif
andreas i uppsala
Det beror på var den växer(mikroklimat).Citronmelissen är härdig till och med zon 5 .plantera den på en sydsida.kom ihåg att citronmeliss som de flesta andra kryddväxter hatar lerjord.Krydder hatar också hård vind.
hoppas det hjälpte lite.Jag har själv ingen citronmeliss men jag har en fin örtagård där jag odlar allt från lavendel till dill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon