Full version: lite bilder
Alexander-VG-zon3
hejsan

några bilder från i dag
bilder på mitt fikon och min vippjasmin med sin tredje blomning detta året och vresroserna blommar och dom andra har knoppar ska bli sååå spännande när dom slår ut och så blåklinten (ettåriga flerårig med frön) visade idag sin första blomma höst sådd
Biggan_
Fina bilder Linus! Vilka söta penséer! wub.gif
mamamaggan
Fina växter du har. Och som sagt penséerna var jättefina. Vad är det för sort?
lissa
Det är verkligen värt besvären man kan ha haft när man ser resultatet...Jättefina bilder Flaxxs.

.
Min första blåklint någonsin har slagit ut för mig också. Är väldigt glad att den håller sig så pass länge att man hinner njuta av den, för det är bara en som har orkat blomma..Är dom ett eller fleråriga ??? Jag förstod nämligen inte det du skrev om ettåriga , fleråriga med frön confused.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 02-06-2007, 23:37) *
Det är verkligen värt besvären man kan ha haft när man ser resultatet...Jättefina bilder Flaxxs.

.
Min första blåklint någonsin har slagit ut för mig också. Är väldigt glad att den håller sig så pass länge att man hinner njuta av den, för det är bara en som har orkat blomma..Är dom ett eller fleråriga ??? Jag förstod nämligen inte det du skrev om ettåriga , fleråriga med frön confused.gif

vilket sammanträffande detta är mitt livs första blåklint också ,,, slåg ut i dag så får se hur den håller sig .. jo så här den är ettårig om man inte gör nåt . men samlar man frö eller låter den fröa av sig så klarar fröna vintern och gror till våren och då blir dom fleråriga med frön . men det finns även fleråriga som växer vilt

CITAT (mamamaggan @ 02-06-2007, 21:18) *
Fina växter du har. Och som sagt penséerna var jättefina. Vad är det för sort?

vet inte vad det är för sort men dom är överallt ,,fröar av sig jätte mycket

CITAT (Biggan_ @ 02-06-2007, 21:10) *
Fina bilder Linus! Vilka söta penséer! wub.gif

tack tack ,, dom lyser upp bra där i kanten
lissa
Tack för förklaringen...tyvärr tror jag inte att det blir frön, den har ju ingen att byta frömjöl med..Nästa gång ska jag så den för sig själv och sköta om den ordentligt. Jag hittade nämligen för gamla frön som pappa hade och strödde lite här och där bara på skoj...Eftersom dom satt i andras krukor har ju huvudväxterna tagit överhanden..tyvärr måste jag säga nu, för dom är ju ursöta. Min har nog varit utslagen ca 6 dagar nu, så passa på och njut tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 03-06-2007, 01:04) *
Tack för förklaringen...tyvärr tror jag inte att det blir frön, den har ju ingen att byta frömjöl med..Nästa gång ska jag så den för sig själv och sköta om den ordentligt. Jag hittade nämligen för gamla frön som pappa hade och strödde lite här och där bara på skoj...Eftersom dom satt i andras krukor har ju huvudväxterna tagit överhanden..tyvärr måste jag säga nu, för dom är ju ursöta. Min har nog varit utslagen ca 6 dagar nu, så passa på och njut tongue.gif

jag vet inte hur dom funkar om dom behöver en eller två ,, prova att göra så dom kysser varann alltså blommorna på samma plant å sen se om där bildas frön annars tills nästa år får du skaffa ett par . så har du plantor i flera år ,, men tänkte på en sak ditt klimat tror du inte den har chans att övervintra ute moder plantan??

åhh 6dagar underbart jag har jätte många knoppar kommer bli hur snyggt som helst .
Alexander-VG-zon3
två nya bilder om nån vill se
Biggan_
Den där randiga krabaten var ju väldigt stilig!
lissa
Ja den är jättefin, men kan den inte föra problem med sig??? Bilden är verkligen fin, och blommorna också för den delen..

Tyvärr hade jag bara en bra blåklint, för den andra var hängig och konstig, men jag hade redan försökt kyssmetoden. Till blommor som har bra synliga pistiller och ståndare har jag en pensel som jag använder flitigt..man kan ju inte alltid lite på bin mitt i storstaden biggrin.gif Et tag hade jag bladbitar bin ( eller vad dom nu heter) men dom har jag försökt ta kål på...och ta i trä, men iår har jag som tur är inte sett dom smile.gif
jakob
Flaxxs fina bilder,,jag njuter,,
rose.gif
annchen
Nej, den för inte problem med sig! Det är en finfin strimlus, som man kan läsa om här:

http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/j...8180002756.html

Rapportera gärna om era fynd till Carl-Cedric (mailadress långt ner på websidan); han blir så glad. yahoo.gif

Anna
lissa
Ja det var ju intressant läsning, jag tar för giet att alla som lägger ägg bland blommorna är såna som käkar på blommorna, eller också gör larverna det tongue.gif
annchen
Jag såg årets första strimlus i dag. Den var inte helt svår att hitta bland de vita lupinerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon