Full version: Trichoderma
Mariann
Denna jord som man kan köpa, BIOBALANS med tillsats av trichoderma, är den lika bra som det frystorkade som BINAB säljer? har någon provat de båda?
mamamaggan
Har inte provat men väntar jag också med spänning på svar. Mina rosor kom så fint men nu ser en del väldigt eländiga ut speciellt Stanwell Perpertual.
Mariann
Det är tydligen ingen som använder nyttodjur här!? Kan tipsa om sidan nyttodjur.se
Avlägger här en liten rapport för intresserade om hur det verkar.

Använde BIOBALANS, som ju då är jord med Trochoderma, det verkar funka snabbt!! De rosor som var angripna av rosrost är nu friskare och de som ev kunde varit på G är helt odrabbade ännu. Kommer lägga på en ny vända med denna jord omkring midsommar.
Bee
Men vad gör nyttodjuren när dom har ätit upp alla odjur? Dom måste väl fortfarande äta och vad äter dom då?
Trots nyttan är jag lite skeptisk mot att införa en ny "fauna".
Mariann
NY?? Trichoderma finns naturligt i jorden i skogen, ett slags svampmycel!
Andra "nyttodjur" kan jag inte svara för.. men har svårt att tro att de är importerade från andra sidan jorden utan tillhör väl sk svensk fauna och är tänkt att använda i växthus, släpper du ut dom fladdrar de ju iväg och föralldel gör nytta någon annastans.
Hazel
Jag ska försöka skaffa BINAB hade jag tänkt, misstänker svartsjukefläckar och har bara läst väl om BINAB vet du om det är lätt att hitta? finns i blomsterhandeln?
mamamaggan
Har försökt få tag på men det verkar som om det bara är vissa plantksolor som har BINAB. Om du kollar på deras hemsida så ser du vilka som är återförsäljare.
Mariann
BIOBALANS som innehåller Trichoderma säljs i små jordpåsar på iaf Blomsterlandet här i Borås, ca 70 kr påsen.
Sedan som sagt förut så säljs BINABs Thirchoderma som jag tror sprutas på jord o växter på siten Nyttodjur.se
164 kr för 40 g.
Mariann
Måste berätta att rosorna (15st) är jätte fina nu, kommit nya helt friska blad, fria från svamp. Har jord (Biobalans) kvar och kör ut det efter midsommar runt ALLA rosor.
Hazel
Det verkar som biobalans funkar lika bra som BINAB? för i sånna fall kan man kanske lika gärna ta det om man inte hittar binab. Än sålänge ser inte rosorna jättedåliga ut, men den ena har börjat få gula blad längst ner -cry-.gif kollade eko idag men dom hade inte, ska ner till blomsterhandeln på måndag
Hazel
Har inhandlat Biobalans nu. Hoppas rosorna repar sig, borde dom väl göra om dom inte är speciellt angripna? ska man ta bort alla blad som blivit fläckiga eller bara dom som gulnat?
mamamaggan
Någon som använt BINAB ? Jag köpte och har vattnat mina rosor med det. De har blivit bättre men inte helt bra. Kan man vattna med BINAB flera gånger per säsong? Hur många i så fall ?
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan vattna med det hur mycket som helst. Trichodermasvamparna brukar funka bäst i förebyggande syfte så de flesta brukar ha ut det på våren + kanske några gånger till för att fylla på tillgången på nyttiga svampar.

Viktigt när man använder Trichodermasvampar är att man inte får spruta bekämpningsmedel på rosorna, trichodermasvampar dör lätt av div. kemikalier.

(164kr för 40g det låter ganska dyrt (168kr på nyttodjur.se) även om det brukar vara ganska drygt, är 40g det största som säljs till privatpersoner?? Undrar om man kan få en firma som lindesro (de som tagit över försäljningen av biologisk bekämpning i sverige) att sälja större förpackningar ifall man har många rosor? De har ju 250g och 500g förpackningar också i sin produktlista på nätet tyvärr har de inga priser utsatta de säljer ju främst till yrkesodlare.)
mamamaggan
Tack! Då får jag nog ge mina rosor ett par omgångar till i år. De som var " hängiga " ser iaf bättre ut och det nya som kommer ser friskt ut.
stina
CITAT (mamamaggan @ 26-07-2007, 11:03) *
Tack! Då får jag nog ge mina rosor ett par omgångar till i år. De som var " hängiga " ser iaf bättre ut och det nya som kommer ser friskt ut.

Jag köpte någon sprayflaska som jag inte kommer ihåg vad den heter som skulle vara mot diverse svampsjukdomar på rosor. 95:- för en flaska kostade det. Gav också den effekten, allt nytt ser friskt ut. Men det kanske inte är lika miljövänligt, vad vet jag.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon