Full version: Physalis
Tosan
Physalisen som jag sått i år verkar inte ha tänkt överleva, de blev jätteledsna när jag krukade om dem och ser inte ut att ta sig alls...
Men, jag har försökt övervintra fjolårets inne, och har en låååång tunn stängel nu. Finns det nån chans att man kan klippa av den och sätta ner den i jord, eller kanske försöka rota den i vatten och sätta ner den? Vill ju inte bli utan i sommar...
Cassandra
Tråkigt. Du får trösta dig med att plantskolorna säljer dessa plantor nu...och bättre lycka med egenodlad nästa år!
Tosan
Ja jag får kolla om handelsträdgårn har nån... men de är halvsvåra att få tag i här, och finns de är de snordyra
MariaS
Jag sticklingförökar mina Physalis varje vår och höst, för att kunna få en jämn skörd över hela året. Fast då har jag ju plantorna under växtbelysning på vintern
Tosan
CITAT (MariaS @ 03-06-2007, 11:46) *
Jag sticklingförökar mina Physalis varje vår och höst, för att kunna få en jämn skörd över hela året. Fast då har jag ju plantorna under växtbelysning på vintern

Okej, men hur gör du då? KLipper du bara och stoppar ner i jorden eller? Jag är ju värdelös på allt sånt...
MariaS
Jag nyper helt enkelt några sidoskott och sätter dem i såjord. Efter ca 2 veckor tittar små rötter ut och jag planterar först om till 12cm diameters kruka med plantjord och sedan i 3literskruka. För att få en god skörd krävs det sedan mycket vatten. Blommor brukar komma redan i 12:an efter ca 1½ till 2 månader.
Tosan
Tack! Då ska jag testa och se om jag får det där eländet att bli nåt biggrin.gif
fruberglund
Suck...och jag som har 25 stora fina plantor som jag inte vet vad jag ska göra av...vill ju inte slänga dem heller sad.gif Funderar på att göra Physalishäck och binda upp typ som man gör med hallon.

Synd att du bor så långt ifrån annars hade du gärna fått några gratis av mig!
mogge92
[quote name='fruberglund' date='03-06-2007, 19:32' post='615424']
Suck...och jag som har 25 stora fina plantor som jag inte vet vad jag ska göra av...vill ju inte slänga dem heller sad.gif Funderar på att göra Physalishäck och binda upp typ som man gör med hallon.

är dom för stora för att skicka ?
Tosan
CITAT (fruberglund @ 03-06-2007, 19:32) *

Ja det var ju jättesynd att du bor ända där nere... Och synd att jag inte visste det tidigare, svågern hämtade en bil i skövde igår, han hade gott kunnat få svänga förbi Gränna och hämta giggle.gif Men du kanske har några bra trix för att driva upp dem? Jag har lyckats en gång av tre... De trivs visst inte så bra hos mig.
mogge92
CITAT (Tosan @ 03-06-2007, 19:55) *
Ja det var ju jättesynd att du bor ända där nere... Och synd att jag inte visste det tidigare, svågern hämtade en bil i skövde igår, han hade gott kunnat få svänga förbi Gränna och hämta giggle.gif Men du kanske har några bra trix för att driva upp dem? Jag har lyckats en gång av tre... De trivs visst inte så bra hos mig.

det är inte lätt att få upp dom ifrån frö, enligt min uppfattning sad.gif men om du bor i närheten av någon plantagen butik etc finns det säkert där smile.gif
Tosan
CITAT (mogge92 @ 03-06-2007, 20:03) *
det är inte lätt att få upp dom ifrån frö, enligt min uppfattning sad.gif men om du bor i närheten av någon plantagen butik etc finns det säkert där smile.gif

Nej, jag gör ju inte det, tror det finns en i Umeå, men det är ju en 13 mil dit... Jag får hoppas på mina sticklingar nu istället.
Förut fanns det en handelsträdgård här på sommaren som hade jättefina plantor av alla slag till bra priser. Där fanns physalis, men tyvärr dog farbrorn för ett par år sen... Behöver jag säga att han är saknad?
fruberglund
Första gången jag sår så jag kan ju inte säga att jag har nåt knep direkt biggrin.gif

Skicka går nog, beror nog på vad ni vill betala i porto i så fall, kan ju kolla upp det om ni vill. Vikten blir ju inte så stor så det beror ju på om det blir billigare än att köpa på plantskolan men det skulle jag nog tro.

PM:a mig om ni vill ha Physalis, även andra som bor i närheten kan få om ni säger till. Jag behöver bara ett fåtal själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon