Full version: Flytta pion
Fifi Förgätmigej
Jag vet att pion inte gillar att flyttas och kan blomstrejka i flera år efter en flytt, men nu är det så att min granne/vän tänker gräva upp en massa gamla rabatter på sin tomt. Bl.a. så kommer hon att kasta ett par pioner som är rätt stora och dessa säger jag inte nej till om jag får bara sådär whist.gif naughty.gif
Men om man nu ska göra flytten så poinerna mår så bra som möjligt, hur ska man bära sig åt? Några hemliga tricks jag bör känna till...? tongue.gif
Christer i Falköping
Se bara till att få en så stor jordklump med som möjligt (runt rötterna alltså), så brukar det aldrig vara några problem. De blommar säkert redan nästa år. Ryktet om att de är griniga är klart överdrivet. Helst skall du vänta till hösten också.
Christer.
Fifi Förgätmigej
Vänta till hösten kan jag inte eftersom de strax ska gräva upp gården och alla växter som inte tas om hand åker då på komposthögen
nilssontherese
CITAT (Fifi Förgätmigej @ 03-06-2007, 09:51) *
Vänta till hösten kan jag inte eftersom de strax ska gräva upp gården och alla växter som inte tas om hand åker då på komposthögen

Jag flyttade en bondpion mitt i sommaren förra sommaren rättare sagt och jag har den blommande nu igen!! Trots detta! Gör ett försök! tummenupp.gif
annagranq
Det viktiga när man flyttar pioner är att inte plantera dom för djupt, dom ska sättas ner precis som dom var hos din granne, jag brukar göra märken på pionen för att det ska bli rätt med tejp eller ett snöre eller nåt annat. Enligt söderläge så är grinigheten hos pioner en myt, och om dom inte blommar så är det för att man satt dom just för djupt,
lycka till
anna
Kakaduan
Samma svar från mig - de är inte alls särskilt kinkiga. Har gjort som ovan och grävt upp så stor klump som möjligt och satt ner den på samma djup. Det har aldrig varit några problem.

Kakaduan
Gillan
Ärligt!, Jag flyttar det mesta när det är aktuellt. Det som jag , personligen tycker verkar viktigt, är att man tar med så stor jordklump som det över huvud taget går, och vattnar masssor. Men det är jag det dunno.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon