Full version: Äppeltrubbel
SidneyB
Vårt äppelträd (en astrakan) är några år gammalt och mådde bara fint förra sommaren.
För några veckor sedan började löven slå ut men kom av sig och skrumpnade istället ihop!
Förfäran!
Vad kan detta bero på och allra mest - vad ska vi göra nu för att rädda vårt träd?
Jag har gjort hål i jorden med ett spett och vattnar 2 ggr per dag men det verkar inte hjälpa.
Vi bor i zon 5 om det kan spela någon roll....
Hjälp!
Cilla
För att veta vad trädet drabbats av åste man veta mer om hur bladen skrumpnar. Är det håligheter i bladen, är det små svarta prickar i ihopkrullade blad, finns det larver i bladen, osv. Bäst vore om du kunde fota 4-5olika exempel i närbild.

Många träd drabbas på senvår och försommar av olika larver som äter av de första bladen som kommer. Själv har jag tiotalet unga träd och vissa år som i år är de hos mig fulla av olika sorters larver. På små trd är det enkelt att minska och nästan helt stoppa deras framfart. Man låter bladen sitta kvar ihopveklade och -krullade, men klämmer ihjäl larverna ett par gånger under denna tid.

På unga träd är det lite mer bråttom än med gamla när de börjar förlora bladmassa. Men man ska veta att också skadade blad är till nytta för trädet. Jag brukar börja med motåtgärder utöver att klämma larver när bladmassan minskats med ca 50%. Det är i senaste rappet på ett ungt träd men det brukar funka.

Att vattna är bra och stärker trädet vd torka, men hellre än att göra små spetthål här och var i rotområdet bör du befria trädet från gräs där det tar upp näring. Det sker vid dropplinjen, dvs iu marken vid trädets yttre grenspetsar och en bit utåt. Tag ytligt bort grässvålen där, lägg på löv och kogödsel, så i gröngödslingsfrö och vattna trädet med stril ett par, tre gånger i veckan vid torka.

Om det är det larver har de en kort period till på sig, sedan är deras period slut. Men med kraftigt minskad bladmassa bör trädet stärkas med gröngödsling ändå.
SidneyB
Nu har jag inspekterat "vår stackare" och det finns inga larver, bara skrumpna små löv...
Här kommer några bilder, hoppas att du kan bilda dig en uppfattning med hjälp av dem.
Tack för engagemanget!
Cilla
Allvarligt, stor risk att trädet dör. Jag är inte säker på vad som kan ha orsakat detta. Ett är säkert - det mådde inte bra förra säsongen heller, tillväxten är alldeles för låg och kanske skulle man se det för året innan också om man såg fler närbilder, Jag gissar på långvarig, flerårig, vattenbrist.

Ialalfall är det något i marken, något med att den energi trädet hade för knoppsprickning kanske var för liten, kanske pga att det har varit två torra somrar och kanske i kombination med att rotsystemet inte såg bra ut eller blev lite utspritt från början. För drunknat har det väl inte gjort? (Sitter lägre ned än det gjorde i krukan). Eller har blivit av med sina rötter i samband med grävning? Eller har blivit förgiftat av något växtgift osm använts i närheten? Eller har stått i fullständigt kompakterad jord som nästan är som cement? Eller fått ett litet planteringhål i en sådan mark?
SidneyB
Ja, det låter troligt...
Vi flyttade hit förra sommaren så vi vet inte riktigt vilken historia trädet har men med tanke på hur resten av trädgården såg ut har den knappast fått den mest gynnsamma starten.
Tror du att vi kan rädda trädet genom att plantera om det?
Bör vi även beskära det då?
Gödsling?
Tack igen.
Cilla
Jag skulle inte plantera om ett så skraltigt träd som detta, men se till att hålla det vattnat och gräsfritt över rötterna i sommar. Gödsel har i nuläget ingen positiv effekt, däremot lite ytlig luckring av jorden över rötterna om den är kompakt.
SidneyB
Jag kunde inte låta bli att gräva upp den, var så nyfiken på att se om du hade rätt...
Och javisst! Trädet var planterat i 3dm matjord med hårt packat bärlag under.
Trädet hade inte en chans.
Nästa gång blir det en större grop...
1000 tack för all hjälp.
Cilla
Bra skolexempel!
Konstigt nog ser trädet ut att ha utvecklat ganska mycket finrötter ändå. Skrapade du på dessa med nageln för att se om de levde?
SidneyB
Nej, jag gjorde inte det.
Jag ställde den i en jordhög - hade inte hjärta och slänga den direkt.
Ska ta och spana in rötterna.
Finns det liv finns det hopp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon