Jimbo79
02-06-2007, 23:31
God natt!
Jag tänkte bara höra om det är någon mer än jag som försökt sig på att direktså majs i landet för ca. 2 veckor sedan.
Mina har nämligen inte tittat upp ännu och jag undrar om ni tror att det kan ha att göra med att det varit för kallt för de stackars majskornen...
Ska jag låta dem vara några veckor till för att se om det händer någonting eller kan jag ge upp vid det här laget?
Jag har också några sådder som jag satte på groning i fönster för 1,5 veckor sedan och undrar nu om ni tror att de kan klara av att sättas ut direkt på friland utan att omskolas. Vad tror ni "bättre vetande" om det? Jag bor i zon 2-3, närmare bestämt i Kolmården utanför Norrköping.
Jag börjar nämligen bli nervös för att det inte blir någon hemodlad majs på plätten jag sparat i landet i år...
Hjälp!
/ Jimmy
Jag skulle nog ha tålamod en vecka till för att se om det gror i landet. De tar tid på sig! Annars går det säkert att sätta ut de förgrodda direkt, men vänta tills jordtemperaturen är 15 grader, eftersom de är vana vid varmare. Kom ihåg att skugga dem med t ex väv i början och avhärda dem först, så de vänjer sig vid utelivet!
Eva 33c
03-06-2007, 06:59
Majs som sås i varm jord bruka gro fort. Mina som såddes 15 maj grodde inom en vecka och är nu 30cm höga. De är sådda en och en i egen kruka då de inte brukar gilla att bli omskolade. De första åren jag odlade majs förlorade jag alltid ganska många plantor vid omskolningen till egna krukor.
Det har säker varit för kallt i jorden för dina majsfrön eftersom de inte grott. Risken finns att de har ruttnat i marken och inte kommer att gro även om det är varmt nu. När det gäller dina andra plantor då, så skulle nog jag skola om dem i egna krukor inne först. Eftersom de är lite känsliga så har du bättre koll på deras miljö den första veckan efter omskolningen. Sen bör de få stå i de krukorna tills de rotat igenom jorden så att de inte rötterna störs en andra gång när du planterar ut. Jag vet inte hur lång tid det tar egentligen, 2 veckor kanske? Men du kan ju ställa krukorna utomhus i ett varmt skyddat läge under den tiden.
Jag bor i zon 5 så direktsådd är inte att tänka på då säsongen blir för kort, de hinner inte mogna före frost. Men hos dig kanske det funkar? Du skulle ju kunna göra en omsådd på landet. 15 grader i jorden minst vill de ha.
Preussen
03-06-2007, 08:53
sådde min sockermajs direkt i jorden för ca 4 veckor sedan. täckte 75% med fiberduk och därunder kom 95% av majsen upp. utan fiberduk så kom 25% upp.
bor i zon 1
Åsa, mälardalen zon 2
03-06-2007, 09:25
Det var kanske något tidigt med sådd av majs för 2v sedan i zon 2, vi har inte sått än på jobbet, men vi ska nog göra det nu i veckan tror jag. Vi direktsår på ett fält med traktor och såmaskin och har ingen fiberduk men vi brukar få bra uppkomst men det beror nog på att vi väntar till jorden är varm.
Jag tror dock inte kyla skadar majsfröerna så som det är för bönor som sås för tidigt, det tar nog bara lite längre tid för fröerna att gro.
Cassandra
03-06-2007, 09:30
Tänk på att täcka med duk. Fåglarna älskar att picka i sig majskorn. De kan helt enkelt ha blivit uppätna, det hände oss ett år utan fiberduk.
Jimbo79
03-06-2007, 20:31
Tack för alla svar!
Jag har lärt mig massor av att bara ställa en simpel fråga...
Så... jag provar väl en till

Jag har lite dålig fantasi om hur jag ska göra med fiberduken. Har ni andra byggt någon ram till den och i sådana fall, hur hög är den?
Vore jätte kul om det finns någon som har bilder på hur en fiberdukanordning för majs kan se ut. Jag har lite svårt att tänka mig en sådan pga att den väl måste vara ganska hög... eller?
// Jimmy
Preussen
03-06-2007, 21:16
jag la den direkt på marken med stenar som tyngder. jag har lyft bort den nu när plantorna kommit upp men det går säkert att släppa ut mer duk som följer med plantorna.
Cassandra
04-06-2007, 10:27
Ja ta bort duken när plantorna börjar växa. Det är bara i början som fåglarna är intresserad av majskornen du planterat. Se bara till att de inte är synliga, även efter växten grott, så brukar det gå bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.