Full version: Bananodling
Åse-Marie
För tre år sedan var jag på Teneriffa och fick med mig en pytteliten bananplanta hem. Det var egentligen bara ett frö som hade grott i en liten behållare med gelé. Nåväl det lilla livet växte till sig och är idag uppemot metern högt. Jag tror jag lyckades få den mindre sortens banan som odlas där på Teneriffa. Förra sommaren bodde plantan på min uteplats. Min förhoppning var att den skulle gå i blom och hinna producera en stock söta härliga hemodlade bananer smile.gif . Detta hände inte, dock avlade den ett antal rotskott. Under vintern har mitt bananplantage bott i ett hörn i vardagsrummet där det är ganska mörkt. Nu har moderplantan fått flytta ut igen, med nya förhoppningar.

Finns det någon annan här på forumet som plockar hem omöjliga växter och kanske tom har lyckats producera såna där söta underbara frukter som jag drömmer om? Är det någon som testat banan och vill berätta hur det lyckats?

thanks.gif

Åse-Marie
Alexander-VG-zon3
för att den ska bildas blommor och frukt behöver den samma klimat som där den kom ifrån ,, det bästa är ett växthus med extra ljuse på vintern och fukt där det aldrig går under +15c . i hemmet går inte och ute går inte heller . dock trivs dom väldigt bra att vara ute på sommaren men dom sätter inte frukt . och skulle den sätta frukt om man nu lyckas så är dom inte goda ..
lycka till med den får man se en bild kanske ??
Christer i Falköping
Ledsen Flaxss, men goda blir de. Vet en i Larv, som har sin i växthus året runt som varje år får runt 70-100 bananer på sitt träd. De är goda som rackarns. Men som du skriver, det krävs rätt betingelser för det. Vansinnesmassa gödsel som grund när den planteras, en enorm kruka om den inte står direkt i marken och varmt, plus mycket ljus.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 03-06-2007, 09:45) *
Ledsen Flaxss, men goda blir de. Vet en i Larv, som har sin i växthus året runt som varje år får runt 70-100 bananer på sitt träd. De är goda som rackarns. Men som du skriver, det krävs rätt betingelser för det. Vansinnesmassa gödsel som grund när den planteras, en enorm kruka om den inte står direkt i marken och varmt, plus mycket ljus.
Christer.

jo om man har rätt sort av planta så är dom goda plus krävs då optimala växthus förhållande för att få fina bananer
Åse-Marie
Vi har satt sista glasrutan i mitt nya växthus idag så jag får nog be han som orkar bära om hjälp med en förflyttning till, in i växthuset. Mitt växthus är inte uppvärmt vintertid, tyvärr.

Vet du Christer hur lång tid det brukar ta från blomning till mogna frukter? På Teneriffa bodde vi lite längre upp mot bergen. Där sjönk temperaturen absolut uner 15 grader under vintern men luftfuktigheten är mycket högre än här. Knepigt det där med mycket näring. Jag har tyckt att det växer bananer på de magraste platser. På teneriffa bestod jorden av gammal lava från vulkanen. I Tanzania växer de överallt på deras röda magra jord, tål torka och skyfall men det är väl en jättedjup pålrot antar jag.

Flaxss har du provat och lyckats få bananer som inte var goda? Jag skulle tycka att det också vore lite kul!

Åse-Marie

Alexander-VG-zon3
CITAT (Åse-Marie @ 03-06-2007, 17:45) *
Flaxss har du provat och lyckats få bananer som inte var goda? Jag skulle tycka att det också vore lite kul!

Åse-Marie

jag har inte fått bananer
clivia
CITAT (Christer i Falköping @ 03-06-2007, 09:45) *
Christer.

Ja, Christer som du säger och en sak till - du kan inte byta plats, hela tiden gäller det att stå på en och samma plats och sedan kan du njuta av bananer, vanligtvis tar det ungefär två år i bra förhållanden från ung planta till skörd:

inte så mycket i vardagsrummet men ändå, bananplantan 2 m hög.

[attachment=3670:bananovnik.jpg]

I växthus hos en odlare (Tjeckien):
[attachment=3669:sklenik.jpg]
[attachment=3674:sklenik2.jpg]
[attachment=3675:sklenik3.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon