Mina blågull som jag planterade förra våren, och som trivdes hela sommaren, har inte kommit upp än! Bara en enda. Har de ruttnat bort? Jag ryser! Eller kan de vara lite sena? Det här är zon II-III.
Christer i Falköping
03-06-2007, 08:41
Du borde ha stora plantor nu, här i zon 4 har de redan börjat blomma. Dina kan nog ha gått hädan är jag rädd.
Christer.
Oh no

! Måste till handelsträdgården!
Törs någon gissa varför detta har hänt?
Jag slog upp i en perenn-bok och där stod det att blågull behövde väldränerat. Alltså är det att det har stått vatten i rabatten under vintern? Detta är samma rabatt där 90% av lammöronen försvann under vintern. Jag undrar förstås om det lönar sig att sätta nya blågull och hoppas på en annorlunda vinter (nu var det ju kallt och fuktigt, men över noll en större delen av vintern här i Stockholm, så nederbörd gick ner i jorden i stället för att ligga som snötäcke). De passade så fint i rabatten!
Ophelia
03-06-2007, 18:08
Du kan inte greja till rabatten om den nu ligger på ett bra ställe och skulle vara en fröjd för ögat? Typ höja upp den, gräva ut och tillsätta bättre jord? Annars kan du kanske välja växter som just passar för ett mer fuktigt läge. Se över lite nu och framöver, det kanske är ett "blöthål" just där.
lena:-)
03-06-2007, 18:35
Mina Blågull har oxå försvunnit.....den vita varianten finna kvar men den blå är puts väck....
Kanske samma mystiska försvinnande..?
catlady
03-06-2007, 20:27
Jag satte massor med blågull förra året och prackade dem på min mor som bor vid havet och har nästan ren sand under rabatterna. Hennes rabatter har överdådig blågullsblomning just nu, så det där med väldränerat stämmer nog mycket bra!
Ujujuj.
Jag tänkte inte på det där med dränering när jag gjorde i ordning rabatterna, jag kunde inget om sånt. Sen så är det här en rabatt som ligger mellan en asfalterad trottoar och husväggen, och hela huset ligger mer eller mindre på ett berg, så det känns inte som att det är det första som faller en in att det skulle vara fuktigt. Men jag antar att det på något vis kan vara "tätt" under lagret med matjord?
Då går jag mot strömmen...

Mina blågull har trivs utmärkt i en ynklig liten "reservrabatt" där de stått sen ifjol. Kommit upp ca 15 cm här hos mej.
Visst har jag sånt som har försvunnit också i min större upphöjda, väldränerade, välgödslade osv.

rabatt.
Är det inte så att Blågull frösår sig de kan komma igen nästa år ,åtminstone hos mig z III så finns plantor överallt (den vita) o jag har aldrig tänkt på att dränera men har inte heller extremt vått förstås.
CITAT (kira @ 04-06-2007, 19:00)

Är det inte så att Blågull frösår sig de kan komma igen nästa år ,åtminstone hos mig z III så finns plantor överallt (den vita) o jag har aldrig tänkt på att dränera men har inte heller extremt vått förstås.

Jo, och de frösår sig våldsamt där de trivs. Både de blå och de vita. Iofs lätta att känna igen och rensa bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.