Full version: Kattungar
Ammoura
Mina bebisar vill flytta om några veckor.

Finns en långhårig kvar, dom andra blir troligen korthåriga men den troliga pappan är långhårig så finns möjlighet där också.

[attachment=3579:Dior_1.JPG] Den långhåriga. Är snart 3 veckor.

[attachment=3580:IM001313.JPG] 2 veckor.

[attachment=3581:IM001314.JPG]

[attachment=3582:IM001315.JPG]

Sen har jag ett par som ev kan finnas tillgängliga men som jag är sugen på att behålla själv smile.gif

[attachment=3583:IM001312.JPG]

[attachment=3584:Dior_3.JPG]
anncharlotte
Om några veckor kan dom väl knappast flytta, om dom bara är tre veckor nu. Kattungar bör stanna hos sin mamma tills dom minst är 12 veckor :-) Men jag kanske missuppfattade det du skrivit. Söta var dom i alla fall allihopa !
Fenja
Jag hoppas verkligen inte att du släpper iväg dem från mamman innan de är tolv veckor?!! Vilken av de på bilden skulle vara långhårig? När man parar en korthårs katt med en långhårskatt så kan ungarna få vilken sorts päls som helst, så jag hoppas att det inte är "falsk" marknadsföring... Du avmaskar väl, vaccinerar och veterinärbesiktigar dem innan du "säljer" dem?
Mvh
Fenja
Ammoura
Några veckor kan väl vara nästan hur många som hellst. Eftersom dom kan flytta vid olika tillfällen så är det lättare än att ange exakt. Klart dom ska stanna tills dom är redo att flytta, alltså vid 12 veckor. Viktigt att katten blir trygg innan den ska till en ny miljö utan sin mamma.
Vaccinerade kan dom bli om köparen är intresserad av det och beredd att betala en slant för katten eftersom det annars blir ganska ohållbart. Avmaskning är en självklarhet så fort dom vuxit till sig lite.
Då dom 3 katterna som är ungar till vår långhåriga katt alla är lurviga så är jag ganska säker på att dom blir långhåriga. Mer eller mindre. Visar det sig att den inte verkar bli långhårig när den är äldre så meddelar jag självklart det till den som ska ha den, är ju bara 1 kvar, en behåller jag troligen och en är tingad. Tycker absolut inte det är falsk marknadsföring. Isåfall är det ju även falsk marknadsföring att lägga ut annons på kattungar eftersom möjligheten alltid finns att någon dör när dom fortfarande är så pass små. Kattköparen kan tinga muntligt och bestämmer sig sedan slutgiltigt dagen katten är redo att flytta.

anncharlotte
Ok, vad bra att du menade att kattungarna skulle vara äldre än 12 veckor när dom såldes, jag tänkte att det kan hända att jag missförstod dej, och så var det ju då :-)
Jag anser att alla kattungar ska säljas för ett rimligt pris, och tar du ett par tusen styck för dina kattungar så har du ju möjlighet att ge dom allt dom behöver i form av vaccinationer och vetrinärvård. Jag anser att den köpare som inte kan tänka sej att betala det för en väl uppfödd kattungen ska heller ingen ha.
Fenja
CITAT (Ammoura @ 03-06-2007, 22:50) *
Några veckor kan väl vara nästan hur många som hellst. Eftersom dom kan flytta vid olika tillfällen så är det lättare än att ange exakt. Klart dom ska stanna tills dom är redo att flytta, alltså vid 12 veckor. Viktigt att katten blir trygg innan den ska till en ny miljö utan sin mamma.
Vaccinerade kan dom bli om köparen är intresserad av det och beredd att betala en slant för katten eftersom det annars blir ganska ohållbart. Avmaskning är en självklarhet så fort dom vuxit till sig lite.
Då dom 3 katterna som är ungar till vår långhåriga katt alla är lurviga så är jag ganska säker på att dom blir långhåriga. Mer eller mindre. Visar det sig att den inte verkar bli långhårig när den är äldre så meddelar jag självklart det till den som ska ha den, är ju bara 1 kvar, en behåller jag troligen och en är tingad. Tycker absolut inte det är falsk marknadsföring. Isåfall är det ju även falsk marknadsföring att lägga ut annons på kattungar eftersom möjligheten alltid finns att någon dör när dom fortfarande är så pass små. Kattköparen kan tinga muntligt och bestämmer sig sedan slutgiltigt dagen katten är redo att flytta.

Jag tänkte bara på att har du parat två långhåriga katter så BLIR det långhåriga ungar, vet du däremot inte vem hanen är så är det fel att påstå att de troligen blir långhåriga bara för att mamman är det. En parning mellan lång- och korthår kan ge både och, blandat eller enbart.
Att vaccinera en kattunge två gånger kostar mellan 2-300 kr och jag fattar inte alls varför i himmelens frid det skulle bli ohållbart att baka in det i priset?!! Som uppfödare ligger det väl i ditt intresse att kattungarna får en så bra start som möjligt?
Mvh
Fenja
Ammoura
Men så är jag för det första inte uppfödare och ingen människa betalar väl 2000 för en bondkatt? Skulle så vara fallet skulle jag gladeligen både vaccinera, chippa och t.o.m betala försäkring.
En bondkatt är i människors ögon inte värd några direkta pengar så dom brukar ger bort eller säljs på en tia. Nu är det viktigaste för mig att hitta bra hem till katterna, och sätter jag ut dom för höga summor så kommer jag inte hitta något hem alls. Och då är det inte möjligt för mig att betala vaccinationer och gå minus.
Och skulle vaccination ens komma på tal här hemma så skulle inte katterna få överleva. Jag var överlycklig bara för att jag fick lägga pengar på mjölkersättning för att kunna täcka upp när ena honan hade problem med mjölken en dag (som tur var gick det över).
Fenja
CITAT (Ammoura @ 04-06-2007, 01:17) *
Men så är jag för det första inte uppfödare och ingen människa betalar väl 2000 för en bondkatt? Skulle så vara fallet skulle jag gladeligen både vaccinera, chippa och t.o.m betala försäkring.
En bondkatt är i människors ögon inte värd några direkta pengar så dom brukar ger bort eller säljs på en tia. Nu är det viktigaste för mig att hitta bra hem till katterna, och sätter jag ut dom för höga summor så kommer jag inte hitta något hem alls. Och då är det inte möjligt för mig att betala vaccinationer och gå minus.
Och skulle vaccination ens komma på tal här hemma så skulle inte katterna få överleva. Jag var överlycklig bara för att jag fick lägga pengar på mjölkersättning för att kunna täcka upp när ena honan hade problem med mjölken en dag (som tur var gick det över).

Tråkigt, det är just tack vare den inställning du har som bond-/huskattens låga status existerar! Jag vaccinerar mina huskattungar och säljer alla för en summa som täcker mina utlägg. Jag skulle inte vilja placera mina kattungar hos någon som inte har råd att ge -/+ 1000 kr för dem, för hur ska man då kunna tro att de ska ta hand om och sköta sin katt? Kastrera, ta till veterinären när den blir sjuk eller så? Jag har alltid hittat bra hem till mina kattungar, trots att jag tar betalt.
Jag hoppas att du kastrerar dina honor efter detta, så att det inte blir flera hoppsan-kullar som du placerar ut på det här viset.
Mvh
Fenja
anncharlotte
Jo visst finns det människor som kan tänka sej att ge tusenlappar för en huskattunge, men dom är naturligtvis noga med att kattungarna fått all den omvårdnad och dom vaccinationer dom behöver under sin uppväxt.
Jag hoppas verkligen att du hittar bra hem till dina kattungar, men du måste ju inse att om den nya kattägaren inte är beredd att betala för viktig skötsel under uppväxten så är den personen antagligen inte heller beredd att betala för dom kostnader som kan komma när katten är vuxen.
Med andra ord personen kommer kanske att behandla katten på samma sätt som den behandlar övriga saker man kan få för en tia, mao kul och rolig så länge den fungerar som den ska men inget som det är värt att lägga ner pengar på om den behöver lagas, det är ju billigt att köpa en ny.
*Stintan*
Om man är en bra och ansvarsfull kattägare har väl i herrans namn inte med priset på kattungen att göra.
Fenja
CITAT (Stintan43 @ 04-06-2007, 15:41) *
Om man är en bra och ansvarsfull kattägare har väl i herrans namn inte med priset på kattungen att göra.

Kolla bara vad som finns på katthemmen, så många hemlösa och misskötta huskatter (och för all del en och annan raskatt med...) talar sitt klarspråk i det fallet. Priset är ingen garanti för att katten får det bra, men det förbättrar oddsen avsevärt! Dessutom är det ju en trygghet för kattägaren att få en veterinärbesiktigad och vaccinerad kattunge. Så länge "huskattuppfödare" ser kattungarna som om de inte ens är värda 10 kronor så verkar ju det för att köparna ska se det på samma sätt. Man avlivar om det händer något, en jägarkompis i vänkretsen slösar lite bly och så skaffar man en ny... slit och släng.
Mvh
Fenja
*Stintan*
Jo men i förhållande till hur många huskatter det verkligen finns så är det ju inte särskilt många på katthemmen. Dom allra flesta lever säkert ett bra liv även om det bara betalats en symbolisk summa för dom.
Det finns och kommer alltid att finnas tyvärr oseriösa människor som skaffar sig djur utan att först ha satt sig in i vad det innebär att ha ett. Men jag tror fortfarande inte att priset därvidlag har någon betydelse så länge det finns alldeles för många oplanerade kullar.

Hoppas sötisarna kommer till bra och varaktiga hem!
anncharlotte
Jag har inga siffror på hur många hemlösa katter det finns i förhållande till dom katter som har hem. Men börjar man kolla lite på dom katthem som finns, och prata lite med dom engagerade där om hur läget ser ut i städerna med kattkolonier. på landsbyggden med förvildade katter som smyger runt kring gårdarna, så blir man lite chockad, det finns betydligt mer hemlöa katter än vad i alla fall jag någonsin kunde tänka mej.
Och visst har priset med det hela att göra, därmed inte sagt att alla som köper en kattunge för en tia är oansvariga, men väljer man hellre en gratiskattunge och väljer bort en självkostnadskattunge där man får betala för dom vaccinationer mm som en kattunge behöver så tycker jag att det talar sitt tydliga språk, då har man heller inte viljan att efteråt kosta på katten detta.
Pia L
Till viss mån så har det med priset på kattungen att göra hur den senare i livet blir behandlad, men jag är nog ett av undantagen då.
Jag har fyra katter, Ida snart 13 år gammal som jag fick truga på uppfödaren en hundring, dom ville bara bli av med skiten som dom sa.
Nästa är Copycat Kitty, en 4 årig skogis född i skogarna uppemot höga kusten, ett projekt fångade in vildkatterna och jag köpte henne nyss infångad och helvild och fruktansvärt skygg, för 4 eller 600:-.
Sen har vi familjens bitch, Gizela 3 år den 28/6, en ljuvlig skönhet skogis/perserblandning, priset???? Tja, en picknicktur till Falun och träffa uppfödaren Fenja, vi bytte även lite växter.
Sist men absolut inte minst, familjens pucko, en 3 årig hankatt som saknar exakt namn men går under diverse betäckningar, honom tog vi över av ett ungt par som inte "tålde" honom, men som efter det har haft diverse både katter och hundar.
Alla katterna är vacinerade, chipade, vetrinärbesiktade och steriliserade/kastrerade utam lilla Copycat Kitty som behöver stärka sin rangordning.
Så visst kan priset vara avgörande för om man hittar ett gott hem, men jag tror inte att dom här katterna skulle ha fått det så mycket bättre någonannanstans, dom är fullvärdiga familjemedlemmar och mycket älskade såna.

Nu gled jag alldeles ifrån ämnet va??
anncharlotte
Jag vet inte om du gled från ämnet eller inte, men när jag skriver att alla kattungar ska kosta pengar så är det inte för att jag anser att det du beskriver tyder på att dina katter har ett dåligt hem, tvärt om.
Att ta hand om en gratiskatt som behöver ett hem är ju aldrig fel, men om en framtida kattägare inte kan tänka sej att ge si och så många kronor för att katten faktiskt har fått den omvårdnad den behöver så anser jag att risken är stor att det är ett dåligt hem den hamnar i.

Men jag förstår inte riktigt vad du menar med Copy cat, är hon inte kastrerad för att hon är låg i rang gentemot dom andra katterna ?
Fenja
CITAT (anncharlotte @ 04-06-2007, 23:16) *
Jag vet inte om du gled från ämnet eller inte, men när jag skriver att alla kattungar ska kosta pengar så är det inte för att jag anser att det du beskriver tyder på att dina katter har ett dåligt hem, tvärt om.
Att ta hand om en gratiskatt som behöver ett hem är ju aldrig fel, men om en framtida kattägare inte kan tänka sej att ge si och så många kronor för att katten faktiskt har fått den omvårdnad den behöver så anser jag att risken är stor att det är ett dåligt hem den hamnar i.

Jag håller med och framförallt visar väl huskattens låga status att det förhåller sig precis så...
Mvh
Fenja
Pia L
anncharlotte, ja Copycat Kitty är låg i rang, men stärks för varje löp, men å andra sidan så är hon inte en lösgående katt, hon får bara vara på altanen med oss eller på den inhägnade tomtplätten.
Ammoura
Jo men sen så skulle jag aldrig betala 100 kr för en liter mjölk (för att kossan är värd mer) när det går att köpa för 10. Jag har fått två av mina katter och betalat 300 kr för en. Skulle aldrig neka dom sjukvård bara för jag fått dom billigt.
Kanske går det i storstäderna att ta ut mer för bondkatter men här är det mkt gårdar och många ger bort sina kattungar gratis. Jag vill ha en symbolisk peng på kanske ett par hundra men mer än så tror jag inte går att få. Handlar inte om dåliga köpare som inte kan tänka sig att ge mer. Handlar helt enkelt om att varför ge mer än man behöver? Folk väljer såklart det billigare alternativet. Och är det inte bättre då att dom får pengarna över till bra kattmat och vård.

Sen så la jag ut dom här för att det känns mer "bekant". Hör även i första hand runt bland släkt och vänner. Undviker ju hellst att dom hamnar på blocket där absolut vem som hellst kan köpa. Går inte att se på en människa om dom slänger ut katten i slutet av sommaren, kommer vara kräsen men säker kan man inte vara. Oavsätt pengar.
Tezzla
CITAT (Ammoura @ 04-06-2007, 01:17) *
...ingen människa betalar väl 2000 för en bondkatt?

Det gjorde jag.

Hemskt söta kattungar! wub.gif

(Och en liten kommentar till det som diskuteras om pris. Jag tror faktiskt priset har en mycket mindre roll än vad vi tror. 1000 kronor är idag inte värst mycket och det finns inget som säger att det "blir svårare" att vara oseriös om katten kostar 1000 istället för 100 kronor. Det handlar om andra saker.)
ingrid fuxwall
CITAT (Fenja @ 04-06-2007, 13:07) *
Tråkigt, det är just tack vare den inställning du har som bond-/huskattens låga status existerar! Jag vaccinerar mina huskattungar och säljer alla för en summa som täcker mina utlägg. Jag skulle inte vilja placera mina kattungar hos någon som inte har råd att ge -/+ 1000 kr för dem, för hur ska man då kunna tro att de ska ta hand om och sköta sin katt? Kastrera, ta till veterinären när den blir sjuk eller så? Jag har alltid hittat bra hem till mina kattungar, trots att jag tar betalt.
Jag hoppas att du kastrerar dina honor efter detta, så att det inte blir flera hoppsan-kullar som du placerar ut på det här viset.
Mvh
Fenja

Ett klokt inlägg även om jag inte håller med om allt
anncharlotte
CITAT (Tezzla @ 05-06-2007, 21:26) *
Det gjorde jag.

Hemskt söta kattungar! wub.gif

(Och en liten kommentar till det som diskuteras om pris. Jag tror faktiskt priset har en mycket mindre roll än vad vi tror. 1000 kronor är idag inte värst mycket och det finns inget som säger att det "blir svårare" att vara oseriös om katten kostar 1000 istället för 100 kronor. Det handlar om andra saker.)

Ja i vissa fall gör det ju det, det finns en massa jättebra kattungeköpare som köper sin katt för 100 kronor, inte tal om det. Men det går ju inte komma ifrån att det är lättare att av ren impuls skaffa sej nått för en hundring än att köpa det för 1000 kr, eller om det nu handlar om 2000 eller 3000 eller ännu mer.
För egen del tvekar jag inte en sekund, vore alla katter dyra, så skulle vi inte se den mängd hemlösa katter som vi gör idag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon