Full version: gulsåpa=grönsåpa?
elakela
hej

jag har en stor fikus, och jag är rädd att både bladlöss har kommit på denna och att myrorna bygger bo i krukan.
sedan har jag blommor för dagen o dessa har också fått bladlöss

och dessutom härjar det bladlöss i min trädgård både på körsbärsträden o på rosorna

hjälper gulsåpa el vad ska jag göra???
bladlöss på körsbär liten.jpg

fikus liten.jpg

Åsa, mälardalen zon 2
Träd och buskar ute i trädgården klarar sig man måste inte spruta med medel, det är tvärtom en fördel att inte spruta, sprutar man tar man även död på lössens fiender. Träd och buskar kan man spola av med en hård tråle kallvatten från trädgårdsslangen för att minska ner antalet löss. Det värsta i topparna på rosorna kan man dra bort med handen och sedan spola av med trädgårdsslangen. +Lär dig känna igen lössens fiender.

Det finns många olika löss och de flesta går bara på ett eller ett fåtal växtslag.

Krukväxter och prydnadsväxter i kruka kan du duscha med såpvatten MEN du måste täcka hela växten, även undersidan. Såpvattnet måste träffa lusen för att göra nytta, missar du en lus får du nya de idkar jungfrufödsel så man kan behöva spruta 1-2ggr i veckan. Själv tycker jag det är enklare att trycka ner provadokapslar i jorden då suger växten upp giftet och alla som sticker och suger i växten dör och medlet finns kvar i växten i ca 6v.
Fenja
Gul- och grönsåpa är samma sak, de har bara olika färger! wink.gif Håller med Åsa om att provadotabletterna är bra och enkla, men vill du kan du blanda 1 dl såpa i 1 liter vatten och 2-3 msk rödsprit (T-röd) och spruta med.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon