kryddan
26-06-2003, 14:33
Vår fina hibiskus anfölls häromdagen av en hord sköldlöss

och jag sprayade på med pyrex för att ta död på eländena.... men nu har mängder av blad på hibiskusen blivit gula och slokar..... Sprutade jag för häftigt eller kan sköldlössen göra så stor åverkan så snabbt?
Ingrid på Västkusten
26-06-2003, 14:38
Står plantan i solen?
Normalt sett skall itne pyrex få så häftiga följder, hibiskusen sätter sannolikt nya blad. Pyrex är ett harmlöst gift, men det är vissa växter som itne tål det bl a pengabladet(Crassula).
Däremot tycker jag Du skall använda Provadopinnar i jorden. Växten sitter väl isolerad ifårn andra växter? Sköldlöss är extremt smittsamt.
Hälsar Ingrid
kryddan
26-06-2003, 15:31
Ja, den står i solen - är det bra/dåligt? Och ja, den är isolerad från andra växter, hoppas att blomgrannen klarade sig, upptäckte inte lössen på en gång. Ska pröva Provado om jag hinner införskaffa det innan semestern.
Ingrid på Västkusten
27-06-2003, 06:18
Om man skall bespruta så är det itne bra att växten står i solen då värmen och fukten och solen kan göra saker och ting med växten/brännskador etc - säkert en bidragande orsak till bladens gulnande.
Kan Du ställa den i badkaret? Om Du skall använda Provadopinnar så kan den stå kvar där den står.
Lycka till med bekämpnigen!
Hälsar Ingrid
kryddan
27-06-2003, 08:26
Oops, visste inte det. Ska genast flytta bort den från solgasset.... har aldrig använt mig av pyrex förr (hittade den bland prylarna som maken fört med sig i boet) utan nöjt mig med såpvatten och liknande.
Marsch iväg till badkaret med andra ord och så instruera svärmor att titta till den.
Tack!
kryddan
27-06-2003, 08:31

en fråga till: hur pass giftigt är Pyrex?? Vår kisse får ibland för sig att krukväxter är mums - om han knaprar lite på hibiskusen - nu lägligt placerad i höjd med honom i badkaret - kan han få några men tro???
Övriga olämpliga blad brukar ju komma upp igen rätt fort om man säger så..
Ingrid på Västkusten
27-06-2003, 14:19
Pyrex klingar av på cirkus en halv dag - när Du har växten i badkaret - släng över en passande och stor plastpåse, duscha inne i plastpåsen, låt växten sitta med plastpåse i ca ett dygn - i alla fall ett halvt dygn, tag av plastpåse, sedan kan den återgå till ljus karantän igen. Med plastpsåe på tar sprayen bättre poch kisse kan itne tugga - Provado finns som spray också - den klingar av på lite längre tid - och biter itne så bra på de vuxna sköldlössindividerna med jhård sköld, men väl på ungarna som kläcks. Provadopinnar angriper inifrån s a s - och växten blir ju svagt giftig - då skulle jag försöka ha den i karantän för katten - Provadokoncentrationen i växten är inte hög alls, men jag hade varit på säkra sidan i alla fall. Koncentrationen av 'gift'i Provado är inte hög - Pyrex är ej heller ett starkt gift, det är orsaken till att vi kan köpa och använda det i Sverige.
Hälsningar ifrån Ingrid
En annan tanke... Om man håller sprayflaskan för nära när man sprayar så kan man få frysskador på växten/bladen (om det inte är typ blomsprutepump). Jag sprayade björnbär med (mot) bladlöss förra året för nära och tog död på hela skottet (lössen dog i alla fall också)

.
Hoho....,
Jag har haft Spinn(-jävlar!!!:angry:) på mina hibiskusar. De spelar ingen betydande roll om den står i gassande sol eller i österfönster med morgonsol, den kommer att tappa blad ändå! (av Pyrex-N, alltså!??!) Anledningen till detta är att om du sprutar på mindre än (jag tror det är 30cm) så "fryser" bladen och ramlar av...med lugn det kommer nya skott...
Låt den torka upp och OM den står i full sol ställ den lite svalare så kommer den att skjuta nya blad inom en vecka! Var noga med att INTE vattna innan de nya bladen kommit för att inte åberopa rötterna någon skada.
Ett annat tips mot sködllöss är att doppa en tops i ren T-sprit och bara pensla på sköldarna, så dör dom under natten. Har du en hel "tomte armé" så kan du blanda vanlig såpa med vatten och T-sprit och bara spruta på växten - du får samma effekt!
Lycka till med era planerade "mord" på ovälkommen ohyra...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.