Anki
Hej hopp!

Vi har ett otroligt vackert träd eller buske i vår trädgård just nu.
Vet inte vad den heter men den har blad som ser ut som små lönnlöv och blommor som är vita och det sitter MASSOR av småblommor som bildar en boll. "Bollen" är ungefär 7cm i diameter.
Ni vet säkert vad det är.
Men så till det trista.
Varje år blir denna buske uppäten av larver. Ljusgula larver med svarta ränder på. De äter upp varenda blad. Det blir bara nerverna kvar.
Nyss var jag ute på larvjakt och mosade några. Jag hittade konstigt nog inte så många.
Däremot har nu även löss invaderat denna buske.
Busken är ju ganska hög. De når ända upp till hustaket. Så att spraya såpa eller dyl. kan bli lite klurigt eller?
Hur gör ni när ni får ohyra på så stora buskar eller träd?
Jag har nyss stått och klippt bort alla kvistar med knorvliga blad men ju mera jag klipper så ser jag mer och mer och det är långt uppe i toppen.
Trädet i övrigt verkar ha tagit stryk av att bli uppäten. Massor med torrakvistar och massa lavar på kvistarna!
Har försökt att klippa bort allt torrt nu.

Vad ska jag göra?
Funderar på att klippa ner det lite så att man klarar av att hantera det.
Det jag också funderar över: Vad gör ni om ni klipper bort kvistar eller löv som är invaderade med löss eller kvistar som ser sjuka ut?
Eldar ni upp dem eller?

/Anki

Åsa, mälardalen zon 2
Snöbollsbuske antar jag (det är ett olvon). En riktig ohyreväxt som i stort sett alltid får olvonbagge (de små larverna + de vuxna tuggar glupskt i sig bladen) ifall det finns i området + de får ofta bladlöss. Inte så mycket att göra åt och man behöver inte bränna växterna, man kan kompostera dem som vanligt löss och dyl överlever inte kompostering det är bara vid svåra virus, svamp och bakteriesjukdomar man kan behöva elda, skadeinsekter som lever på växten brukar inte trivas i komposten.
Anki
Åh tack!
Jo det måste vara det. För när man tittar på de småblommorna har de ju sådana olvonblommor!
Men det går alltså inte att göra något åt ohyran.
Hur mycket vågar man klippa ner dem om man vill ha den lite mindre?
...och när ska man ta fram "stora saxen"
/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon