Hej hopp!
Vad kostar det att få hjälp att få träd beskurna?
Vi har 7 träd och vi tycker att de är lite jobbiga eftersom frukten blir så långt upp i toppen och man trasslar alltid in sig i grenarna när man klipper gräset.
Jag klippte upp träden i höstas så att jag skulle kunna klippa gräset enklare. Men jag var nog lite feg och kvistarna verkar hänga längre ner nu efter vintern. Vet ej varför! Det fanns blad kvar i höstas när jag klippte dem så de borde inte vara tyngre nu än då!
Måste man vara expert när man klipper träd? Vad kan hända om man klipper fel egentligen?
/Anki
Hmmm, vad kan det vara för träd? äpple, päron, bok, gran eller kanske ek?
Vad gjorde du när du "klippte upp träden i höstas" ????
Jo det är fruktträd. Är inte så intresserad av frukt från bok, ek och gran. Men väl äpple, plommon och kanske päron. Är mera sugen på att såga ner päronträden helt! De bär ingen bra frukt. Det blir bara små hopknorvlade knölar som är fläckiga.
Jag har 2 päronträd, 5 äppelträd och ett plommonträd. Missade nog ett äppelträd sist jag skrev.
När jag "klippte upp dem" sågade jag och klippte på undersidan av de nedersta grenarna. Grenar som petade neråt helt enkelt!
Ett träd klippte jag vid fel tidpunkt. Jag minns inte när men de kan ha varit i mars och då blev det massor av vattenskott? (Heter de så när trädet skjuter ut massor av skott för att kompensera de grenar som kapades)
Stor misstag!
Min dröm just nu är att ha vackra äppelträd med breda relativt låga trädkronor som man dock ska kunna gå under med gräsklipparen utan att se ut som man varit i slagsmål med en katt!
Mardrömmen är bara att ta reda på allt ris efteråt.
Förra gången jag klippte klippte jag bara "lite" och jag vet inte hur lång tid det tog innan jag fick bort allt!
Typ 1½ år.
Hej
Vet inte var du bor , men kolla Hushållningssällskapet. De brukar ha rådgivning och tips.
De vet nog vem man kan kontakta för trädbeskäring. Vet kanske också vad tim pengen brukar ligga. De brukar ha gratis tel.rådgivniong och ta betalt om de åker ut, till kund. Trädbeskäraren kan man ev. öven betala för att frakta bort riset.
HS brukar också ha kurser i trädbesäring, kanske inte varje år, men så ofta som det finns nog med deltagare. Avg. brukar vara mycket måttlig. HS blir mer och mer "bortglömda" så det är nog bra att anlita dem, för de har/har haft mycket bra verksamhet, som det vore synd om det kom bort!
Även
Sveriges Pomologiska Sällskap listar beskärnings och ympnings expertis
hoppsan
skrev utan glasögon. Det är att chansa att det blir rätt bokstäver!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.