ztinger
Hej. Jag köpte den här växten idag i tron att det var en läkevänderot men när jag sökte på google efter bilder på läkevänderot så hittade jag ingen som var lik.
Är det en läkevänderot? Om det inte är det så undrar jag ändå vad det är.smile.gif
Tesa
Det ser iallafall ut som en valeriana men jag är inte säker på "läke"..det står en del här..Den virtuella floran
ztinger
Ja jag var inne lite på den sidan förut men hittade bara bilder på själva blomorna.
alla bilder jag hittat ser helt annorlunda ut mot min.
Ophelia
Tyvärr, jag tycker inte att bladen överensstämmer. Valerianans blad är mycket flikigare.
Tesa
Bladens som kommer i början ser såna ut..de som kommer på stänglarna sen är mycket flikigare. Jag går och spanar in en massa som växer i diket här för jag funderar på att gräva upp och kruka in några exemplar..
Christoffer
Ta ett blad och torka den. Luktar den usch, då är det med största sannolikhet en sådan.
Annars är det bara att plocka i naturen. Bladen fungerar också medicinskt.
Tosan
Den påminner om valeriana officinalis, men är inte helt lik mina. Fast mina växer vilt så jag kan inte sätta några större summor på att jag verkligen har helt rätt.
Fågelvägen
Den du köpte är väl växthusodlad, så den ser lite blekare och vekare ut än den gör i vilt tillstånd. Jag tycker den växt du visar mycket väl kan vara Valeriana officinalis, läkevänderot. Den blir i såfall 50-140 cm hög, blekrosa små blommor med en mycket speciell (god, tycker jag!) doft i juli-augusti och sår sig flitigt! Bladen högre upp på stjälken är mycket flikigare, ungefär som sirliga glesa rönnblad. Vacker i blandad rabatt, speciellt mot en mörk bakgrund!

Enligt Den nordiska floran (av Mossberg & Stenberg) har släktingen flädervänderot korta utlöpare i markytan. Det saknar läkevänderoten. Det finns ytterligare 3 nordiska arter av Valeriana. Det hade jag ingen aning om, jag trodde ju det fanns bara en! duh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon