Näcken
Vårt lilla körsbärsträd blöder (kådar av sig) på stammen som är skrovlig.

Det är ett Stella som sattes för 2,5 år sedan och ska endast bli 3 m.

Snälla någon hjälp och hoppas det inte är något farligt. confused.gif

Cilla
Detta kan ske i små mängder på körsbärsträd utan att det är ett allvarligt symtom. Det kallas gummiflöde och uppstår när trädet utsatts för stress. Torka är valigaste stressorsaken, beskärning en annan och gräsklipparskador på stambasen en tredje. Tag bort grässvålen under hela trädet och vattna regelbundet, t ex en natt en gång i veckan med stril.
Näcken
Tack.
Beskuret är det inte, jag hoppas det ska bli ett litet fint träd ändå.

Det är inte gräs runt, men där växer oregano, ska jag ta bort den med?

Annars kanske det är torka, det var ju torrt i april, men i maj har det rengat en del här, gräset har frodats och varit grönt iallafall.

Jag får väl prova att vattna och hoppas trädet klarar det.
Cilla
Oreganon, kungsmyntan, är helt OK. Och med vattning kommer säkert trädet att må mycket bra.
Näcken
Tack för hjälpen, vill ju gärna att träden överlever nu när de börjar få lite form och storlek............
Gillan
Vill bara tala om att efter att vi gjort som Cilla förespråkar, har vi för första gången massor med kart på våra körsbär/biggaråer ( och de andra fruktträden också ).

Vi utökade rundeln under alla våra fruktträd, från ca 30-40cm, till ca 120cm. Vi bestämde oss för att inte ha nåt alls som växer där. Lägger endast på gräsklipp och vattnar. Och, jaaa, det verkar som om att det ger resultat tummenupp.gif . Jätteglada är i alla fall vi yahoo.gif

Tack Cilla för alla tips du ger till oss andra kompiskram.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon