Full version: Beskära slån?
catlady
Har sett att det finns fina lite speciella buskar alldeles skymda av en otroligt bred och stor slånbärsbuske i min trädgård. Kan man bara klippa ner slånbär närsomhelst och hursomhelst, eller är det något man bör veta? Busken är säkert 4 meter bred, 4 meter hög och 8 meter lång, och jag vill ta bort åtminstone en tredjedel av den.
Cilla
Jag har sett slån beskäras i alla perioder och enda skillnaden jag ser är att när man gör det på vårvintern eller tidig vår så blir det som vanligt mer skottbildning. Annars är slånet tåligt.

Man kan oftas utan problem ta bort 1/3 av en buske. Snyggast blir det naturlitgvis om du beskär så att det inte syns att det är beskuret, dvs beskär i grenklyka eller ända ned mot marken.
catlady
Tack för svar! Då beskär jag nog i höst så att jag inte stimulerar en redan växtkraftig buske. Ska ta ända nere vid marken eftersom ett par meter i sidled av den måste bort för att kunna se de andra buskarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon