Under mitt altangolv har humlan sitt bo, precis som den haft i tre - fyra somrar.
Den kryper in på exakt samma ställe varje gång... surrar lite för att sedan efter bara ett par sekunder tystna.
Vi ser varje sommar små, små humlebebisar komma upp så småningom.
Nu undrar jag.. visst finns det ritning på humleholk...men jag hittar inte.
Tacksam om någon kan ge länk.
Köpte själv en s.k. humleholk för ett par år sedan, men humlorna föredrar ändå garageväggen, holken verkar inget vidare populär

med det kanske beror på placeringen av holken o.s.v. också...
CITAT (humla @ 03-06-2007, 21:45)

Köpte själv en s.k. humleholk för ett par år sedan, men humlorna föredrar ändå garageväggen, holken verkar inget vidare populär

med det kanske beror på placeringen av holken o.s.v. också...
Kanske är det så att de föredrar det "naturliga" före våra försök.
SNF har
ritningar på humleholkar. Men man kan också göra bon åt solitärbin, se
exempel, eller detta
exempel.
Snöflinga
06-06-2007, 14:41
När vi bodde i huset gjorde jag humlebon på vildängen ... grävde en liten grop som jag fyllde med gammalt gräs ... ställde en lerkruka över och faktiskt så bosatte sig humlor där

Fick tipset från någon tidning.
annchen
16-06-2007, 22:57
Ett tips jag ofta läser är att man kan ta en vanlig blomkruka i lera och vända den upp och ner och sedan placera den i en skyddad södersluttning, med visst lut, eller med någonting som skyddar hålet, så att det inte regnar in. Man skall ta ett sork/musbo, eller be om använt kutterspån i en zooaffär, så att humlorna tror att det är ett vanligt sork/musbo. Det är ju där de brukar flytta in i naturen!
Bäst är nog att ha boet färdigt på vårkanten; då flyger ju många humlor omkring och letar efter bra boplatser. Jag hade tänkt gräva ner lite lerkrukor nu till årsskiftet!
Den humleholken som SNF har ritningar på är fin. Vi har sparat lite plats i stenmuren, om vi skulle hinna bygga en sådan också. Alla tips finns som tidigare skrivits på SNFs sida, men också i Bygga bo-handboken, som verkligen är jättetrevlig.
Anna