Jag och maken ska ut och bila i Europa.
Vi åker från Nynäshamn till Polen och sen i stort sett rakt söderut.
Polen, Tejckien, Slovakien, Ungern, Rumänien, Slovenien, Kroatien, Jugoslavien ... ner till Dubrovnic
... vet inte riktigt vad alla länder där heter nuförtiden ... hoppas Ni ändå vet ungefär vart vi ska.
Vi vill gärna ha tips på ställen som vi inte borde missa då vi är i närheten.
Både trädgårdar, evenamang och annat ....
Alla tips emottages tacksamt!
Åsa, mälardalen zon 2
04-06-2007, 15:51
Postojna grottorna var jag i i det forna Jugoslavien innan kriget tror det är Kroatien det ligger i nu och det var mycket intressant. Är man hästintresserad finns även Lipica (vilket verkar höra till Slovenien nu) det är där hästrasen lipizzaner kommer ifrån och det finns ett stort stuteri som föder upp såna hästar man kan besöka.
Jag var i Polen på bussresa för några år sedan, vägarna var förfärligt dåliga så beräkna att resan kan ta längre tid än man tror.
mamamaggan
05-06-2007, 22:15
Prag är minst sagt sevärt.Var där för ett tag sedan och blev väldigt förtjust i den staden. Billigt var det också.
Vi gjorde en utflykt med båt till botaniska trädgården. Just då , i mitten av maj ,hade de en bonsaiutställning som jag tyckte var fin.
Dubronik! Stadamuren och gamla staden. (hoppas allt finns kvar) Färjan därifrån till ön Lokum.
Längst ner i Jugoslavien, mot Albanska gränsen finns en jättefin sandstrand, Ada hette det när vi var där, om det var orten eller hotellet som låg där vet jag ej. Kotor en stad med en fin gammal del. Kotor ligger så att redan vid 16-tiden på em. går solen ner bakom bergen! Fast naturligtvis är det ljust, fast solen är borta. När vi var där var det billigt, men det var då.........3 rätters middag med öl/läsk för två vuxna och 3 barn knappt 100 kr.
TACK för alla intressanta tips.
Förstår att det är många som rest runt
och sett mycket vackert och intressant,
trädgårdar och annat.
Samlar gärna vidare på sevärdeheter.
LottaK
Österläge
12-06-2007, 17:08
Slovenien är väldigt vackert, som Italien ungefär, liknande mat oxå, mycket god pizza o pasta... Kroatien är oxå jättefint, särskilt Dubrovnik! Färjan från Split till Dubrovnik är en underbar tur, tar 10 timmar om jag inte minns fel! Jag gillade verkligen Sarajevo oxå, fastän den var sliten efter kriget var det en vacker stad och människorna väldigt trevliga!!
Tack för allt svar!
Vackra städer verkar det finnas gott om!
Men trädgårdar verkar lite svårare.
Några kanske ni sett ändå???
Förra sommaren var jag bla i Hamburg och blev
imponerad av stadsparken/trädgården,
vädigt vacker och sevärd.
Det behöver inte vara mer märkvärdigt än så.
/LottaK
Kanske detta är ngt
http://www.historiskamedia.se/upload/histo...aTradgardar.jpgAtt köpa eller möjligen låna på Bibban .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.