lottapotta
Jag har funderingar på att skaffa katt, min första. Jag har en hund och hon gillar katter väldigt mycket så det är nog inga problem, snarare tvärtom...
Min undran är vilka de generella skillnaderna på honor och hanar är? Oavsett ska den steriliseras/kastreras. Min erfarenhet med hundar är betydligt större, och där skiljer det mycket på tikar och hanar. Givetvis har ju också varje individ egna personlighetsdrag, det förstår jag också, men finns det några generella skillnader och vilka är de i så fall?
Ni som har både hund och katt får hemskt gärna berätta om era erfarenheter! Vill ni inte svara här kan ni ju skicka pm till mig.
aldo
Har en kastrerad hane på 10 år och han har alltid varit hemmakär o trevlig ;ligger gärna i soffan o mitt knä .Inne på natten är han oxå OCH han tar inte fåglar ....kommer bara in med möss till mig rolleyes.gif

Det är min katterfarenhet .
anncharlotte
Jag har ingen hund, och har heller ingen haft. Men jag har sålt kattungar till hem där det funnits hund och det har inte varit några problem oavsett könet på kattungen.
Men rent generellt så anser jag väl (ja med reservation då för att det är individer det handlar om) att kastrerade hankatter är det trevligaste man kan ha. Honorna kan vara lite mer ettriga och griniga, en kastrerad hane är oftast vänligheten själv smiley_small_hug.gif
Fenja
Jag har haft hundar och katter tillsammans i många år och det fungerar hur bra som helst! Jag vet inte om jag vill säga att det är så stor skillnad mellan honor och hanar, det handlar mycket om hur de är som individer. En fördel med hanar är att du kan kastrera dem tämligen billigt (runt 500 kr) och då håller de sig hemomkring och blir lugna, stora och fina. Att kastrera en hona kostar runt 1000 kr och du bör göra det istället för att använda p-piller, de får lätt cancer av tabletterna.
Mvh
Fenja
Tezzla
Ähhh, haka inte upp dig på kön! Jag har haft både hon och hankatter och min erfarenhet är att honkatter kan vara precis lika tillgivna och gosiga som hankatter. Och hankatter kan vara lika envisa och sura som honor yes.gif Det här med skillnaderna mellan könen upplever jag faktisk mer som fördomar än "sanning".

Honor är så och hanar är så. Trams! sleep.gif

Katter är katter tummenupp.gif
Sailor Pluto
Nu har jag bara haft honkatter, och alla har haft olika personligheter (två av dem måste jag nog kalla ettriga smile.gif ). Har träffat på gruffiga hankatter också. Så det kanske inte beror så mycker på könet hur de "blir"?
Våra katter var här innan hundarna och det märks att katterna är lite sura över att reviret blivit mer delat biggrin.gif . Fast samtidigt så är de riktigt förtjusta i hundarna också och sitter ofta uppe på ex. pianot och kikar. Hade vi gjort tvärtom och skaffat hundarna först skulle det ha sett annorlunda ut, det verkar som att hundarna vänjer sej lättast vid nytillskott. Katter kan vara lite mer reserverade (inte alltid förstås, men ibland smile.gif ).

Och snälla snälla, skaffar du en honkatt så ge henne inte p-piller. Min erfarenhet av dessa vedervärdiga piller är allt annat än positiv, egentligen borde de sluta tillverkas -cry-.gif . Det är lättare (och skonsammare) att kastrera katten och stå ut med ett litet sår på magen ett tag.
Carl
Hi!
Vill bara förtydligga vad andra skrivit. Om du inte ska ha katten till avel så ska du kastrera både katten. Man kastrerar både hon och han katter. Via kastering tar man bort könsdriften. Enligt mig så är det ingen skillnad i beetende mellan en hon eller han katt.
Helt upp till individen.
Ramoth
Är katten väl kastrerad så beror skillnad mer på individ än på kön!
Har katter av båda könen, både okastrerade och kastrater - familjens "värsta" gosproppar är en okastrerad hona och hennes "tonårige" son.

Ta den katt du gillar och strunta i vilket kön den har!
Däremot kan det vara en fördel om katten/kattungen är hundvan. Inget måste så klart, men ett plus.

Lycka till!!
yenny
Jag tycker inte det är någon skillnad på hon och hankatter.. inte efter de är kastrerade i alla fall,
Annars tycker jag att okastrerade hankatter verkar vara ute och göra otyg mer än honkatter (markera revir och förstöra andras grejer.. om man nu har utekatt vill säga) Själv har jag alltid haft innekatt som går ute i sele. Jag har haft både hon och hankatter... de är lika tillgivna båda könen.
zaaritha
Vi har hund o nio vuxna, samt två kattungar: Hunden accepterar alla katter, men morrar åt kattungarna, än så länge.
Men; hon har genom årens lopp upplevt ett stort antal kattungar o har alltid--efter ett tag--
accepterat dem som flockmedlemmar!
Se´n försvarar hon dem mot utomstående...............
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon