Full version: mördar sniglar
tussan
Hej tack för att jag har fått lite tips av er. thanks.gif Nu har jag fått reda på att det är mördarsniglar. Jag går och plockar dem varje kväll, lägger dem i en hink och strör salt på dem. De dör som flugor. Men det är lika många varje kväll, ska de aldrig ta slut. Jag har inte funne ngt mer i växthuset, men är rädd att de ska komma in och äta upp alla plantor jag har satt. Jag går och synar varje kväll om jag ser några. Utanför på gräsmattan är det massor som jag tar varje kväll. Det är inte roligt. no.gif
Jag undrar hur man får bort sniglar i växthus och i trädgården.
ingrid fuxwall
Vilken var din fråga?

ingrid
Gnuttis
Tråkigt att du också är drabbad. -fear-.gif
Enda rådet är att döda eländet. Använd fällor, gift, men om man har så mycket som du verkar ha så är rådet nog att handplocka dem och oskadliggöra sniglarna. Se till att du inte lämnar några rester av soglarna kvar, kommer bara att locka dit fler.
Men tänk att varje plckad snigel hade möjlighet att lägga flera hundra ägg.
Plocka så mycket du orkar och se till att dina grannar också gör det, till slut kommer du märka skillnad.
Lycka till! biggrin.gif
rosita
Mördarsniglar får man bort genom handplockning! Jag går på jakt varje morgon, dagar med regn jagar jag både morgon och kväll. Jag tror det är enda sättet, bara att lägga in proceduren i rutinerna! naughty.gif Mördarsniglarnas äggsamlingar innehåller 500-1000 ägg, så leta efter dem också. De lägger gärna sina ägg i eller under komposter, men även på andra ställen. mad.gif Så fortsätt att plocka dem, de minskar i antal efterhand. I början plockade jag 100 varje dag, nu blir det ca 50.
tomba
WOOOWWW är det detta som väntar oss här... -fear-.gif jag har hört rapporter om mördarsniglar i trakten men inga sådanahär mängder. hur är det, äter inte igelkottar, fåglar och annat upp dem? smakar dom illa?
mogge92
ni kan ju inte mena mördarsniglar, va? Det finns ju annars en annan snigelart som liknar mördarsnigel väldigt mkt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon