Jag köpte 30 plantor (4 olika sorter) och planterade dem i 3 pallkragar med ett lager ko på påse nederst och sen plantjord ovanpå.
Det verkade vara frid och fröjd men efter 2-3 veckor vissnade 3 plantor ned och dog. De stod bredvid varandra i samma pallkrage och var av samma sort. Det såg ut precis som om de torkat upp av vattenbrist.
Sen drabbades en planta av en annan sort i en annan krage och därefter en tredje sort i den tredje kragen. Igår så var det dags för en planta av den fjärde sorten.
Jag har inspekterat plantorna men kan inte se några synliga tecken på angrepp. Rotsystemet var välutvecklat med mängder av vita fina rötter. De plantor som inte drabbats växer så det knakar och verkar trivas hur bra som helst.
Nån som har en susning om vad som händer ?
Min erfarenhet är att man ska vara lite försiktig med att gödsla jordgubbar... jag kan tänka mig att det blir alldeles för kraftigt för dem med kogödsel i botten.
Mvh
Fenja
Men varför trivs då de som inte drabbas av denna mystiska åkomma som fisken i vattnet...?
Ja du... du får väl ta revor från de som överlever och fylla i hålen efter de döda i höst så har du ju jordgubbar som trivs

Mvh
Fenja
Verkar inte som om det blir några överlevare... En ny planta började visa symptom idag...
Då skulle jag ta upp dem, spola av rötterna och sätta dem i vanlig planteringsjord. Låt dem gärna stå i vatten ett dygn innan du planterar dem igen.
Om du vill har jag plantor av okända jordgubbar som du kan få mot porto utifall fler av dina ger upp?
Mvh
Fenja
Jag skall ta upp den och kolla men de står ju redan i vanlig planteringsjord... Det är först på djupet som det finns ko på påse.
Lemonne
07-06-2007, 13:30
Jag har faktiskt inte heller det blekaste om vad det är som händer... Vid våra planteringar dör ju i stort sett all blast som satt på plantan vid vårplanteringen, men man ju se de nya bladen som kommer.
Ofta dör plantan om man planterat den för djupt - kan det vara problemet?
Fast ett svinn på 3-4 plantor kan man nog räkna med vid plantering av 30 st. Det är nog ganska normalt för oss i alla fall - även om de kanske inte planterats under samma lyxiga förhållanden som dina har. Det låter ju som om de övriga plantorna stormtrivs. Finns det verkligen skäl att oroa sig än?
Nej de är inte planterade djupare än de var i krukorna.
Jag tycker att 10% döda (som du accepterar) låter mycket. Jag har odlat jordgubbar ett antal gånger tidigare när jag bott på landet i olika omgångar och vad jag kan minnas har det aldrig varit mer än 1-2 på 30 plantor och nu är jag uppe i 6 (med en 7:e som visar symptomen).
Jag var på en handelsträdgård idag och pratade med en av killarna. Han kollade alla data de hade men hittade inte dessa symptom, sen ringde han till en jordgubbsexpert som sade att det kunde vara syrebrist. Men jag vet inte... Kan det verkligen uppstå syrebrist i vanlig planteringsjord som inte övervattnas ?
Jag fick iaf 3 plantor Polka av honom. Det är den som drabbats värst (och först), 3 av 5 döda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.