Jahapp, i fredags blev jag tack vare åboföreningen i 4H med en väl tilltagen odlingsplätt fram till mitten av oktober. ("Plätten" är varm och solig med ordentligt med lera i jorden, om det har någon betydelse.)
Tänkte ha mina favoritgrönsaker och några doftande blommor. Bönor skulle jag gärna vilja försöka mig på tillsammans med lågvuxna sockerärter, men är novis på området. Saknar stege, så rekommendera inga sorter som behöver tvåmeters störar att klänga på. Bondbönor älskar jag, men är inte helt övertygad om bryt- och vaxbönornas förträfflighet (kan det vara skolkökets försök till chili con carne i barndomen som spökar? Brun sås, trådiga köttbitar och mjukkokta djupfrysta gröna bönor.) Skärbönor skulle vara ett intressant försök. Men problemet är att jag saknar tidsmaskin också, annars hade jag åkt tillbaks ett par månader och startat försådderna.
Är det dömt att misslyckas att vara oortodox och direktså bönor på växtplatsen?
*Stintan*
04-06-2007, 05:36
Jag har alltid sått bönor direkt på växtplatsen. Se bara till att jorden är tillräckligt varm. Lågvuxna byt- och vaxbönor är ju en delikatess som oxå går utmärkt att frysa efter förvällning. Skärbönor vet jag inte om det finns lågvuxna och bondbönor blir ju inte heller skyhöga men måste ner nu direkt om det ska hinna bli något. Däremot är min erfarenhet att lågvuxna sockerärtor behöver någon form av stöd men det duger med några smågrenar nerstuckna bland ärtplantorna att klättra på.
Åsa, mälardalen zon 2
04-06-2007, 12:37
Rocquencourt är en god vaxböna i buskform (och det är späda baljor man skördar och kokar), den är trådfri och funkar bra även vid sämre väderlek och den brukar även gå att så i något kyligare och blötare jord.
Nassau är en skärböna i buskform men den har jag inte testat.
Purpiat är en god purpurböna av skärbönesort i buskform, tyvärr verkar runåbergs ha slutat sälja den de säljer enbart Royalty och Purple queen som är purpurböna i buskform just nu.
Jonas70
04-06-2007, 13:59
Bönor brukar jag direktså. Tycker resultatet är mycket bättre än att försöka förodla som ofta ger sämre grobarhet och rangligare plantor.
Jag har alltid direktsått bönor och ärtor.
Tackk för hjälpen, då blir det kanske både bryt- och skärbönor. Nån som vet vilken av dem som har högre proteinhalt (undrar vegetarianen...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.