Full version: Blomman för Dagen
ZaraP
Hallå hallå!

Har två sorters Blomman för Dagen, Knowlian Black och
Heavenly Blue tror jag de heter.. de växer väldigt klent och den blåa
har inte ens visat en enda blomma sad.gif
Jag planterade 2-3 i ganska stora krukor på en gång med tanke på
att inte behöva omplantera dom, hört att dom inte gillar det..
Innan utflytten så blommade den svarta blomman ganska bra inomhus,
men hela växten såg klen ut. Jag gav dem gödsel då och då.
Vid utflytten (avhärdades ordentligt) nu så ser de ju ännu klenare
ut huh.gif ??!
Är det kanske uterumsväxter? De kanske inte ska vara ute på
friland? Jag har dom nära huset, den ena i ganska skyddat läge men
det tycks inte hjälpa..
Finns det råd?? Hur vill dom ha det??
Än finns det kanske lite hopp att rädda dom - men hur?!
ZaraP
eml
Jag har också odlat Heavenly Blue i år (satte rätt sent) och mina har växt väääldigt långsamt. För några veckor sedan planterade jag ut dem (skyddat läge med sol del av dagen) och nu har de äntligen tagit fart och slingrar sig upp runt sitt stöd (ett blåregn). Inga blommor ännu tyvärr, men många knoppar så snart så... wub.gif Om dina inte stått ute så länge så kanske de kommer...
anne
Har också noterat att de tar lite längre tid på sig i år. Kanske att det är för stora omväxlingar natt och dag.
En del fröer som trillat ner förra året och legat i jorden kommer nu som först men är kraftigare.
Anne
Eva i Norrköping
Även hos mig är de sega av sig i år. Hoppas de sätter fart nu, om det bara blir lite varmare. Det har ju varit ganska svalt, och väldigt blåsigt, inte precis deras favvoväder...
ZaraP
Okidoki...
Tålamod, tålamod rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Zara
Margaretha
Ja, inte blir man klok på hur saker och ting fungerar inte.

Jag har hälften av mina purpurvindor på en inglasad balkong och hälften utomhus och de på balkongen är högre men blommar sämre än de som är utomhus - och som faktiskt såg riktigt pyriga ut när de kom ut från balkongen.
Något system hittar jag inte! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon