Full version: Vindruvor
Tosan
I höstas satte jag vindruvor, Bianca och Boskoops glory i mitt söderhörn. De har klarat vintern bra och är nu påväg upp. Men när jag satte dem läste jag nånstans att de ska ha lite kalk för att klara sig, så nu har jag köpt vanlig trädgårdskalk och tänkte ge dem en liten skvätt, men när jag tänkte försöka ta reda på hur mycket så får jag reda på att vindruvor vill ha surt och kanske bara lite naturgödsel
Så ska jag ge dem kalk, kogödsel, lite av varje eller inget alls? Några förslag?
Ophelia
Efter vad jag förstår är Boskoops Glory en Vitit viniferasort och därför trivs bäst på en jord som inte är så sur. Bianca är, efter vad jag förstår, en vindruva från Vitis labrusca korsat med Vitis vinifera. Jag skulle kunna tänka mig att den inte är så känslig för om den inte står i sur jord men jag skulle nog inte kalka. Lättast är om du tar jordtest vid varje planta och ser var du har på Ph-värden (lätt att göra med destillerat vatten och lackmuspapper om du inte vill köpa en Ph-mätare). Kanske inte finns anledning alls att hålla på och kalka/sprida torv!

Vindruvor brukar gilla kväve och det ska de ha från blomningen och även från knoppsprickningen. Men då dina plantor är relativt nysatta skulle jag inte vara så generös med det. Vänta och se hur de växter. Lägg på lite gräsklipp så är det nog fullt tillräckligt. Det är oftast lätt att kvävegödsla för mycket.
Tosan
Oj, du visste ju hur mycket som helst! Tack!
Då tror jag att de bara får stå där och växa så länge de ser välmående ut. Tror inte jorden är helt kalkfattig iaf iom att det är så nära husgrunden.
Då får gräsmattan kalken ist, det mår den säkert inte dåligt av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon