Full version: Passiflorasamlare
Emma
Vore kul att se om flera än jag samlar, jag tycker det skrivs endel om arten här.
Har ni någon särskild inriktning? hängivna eller bara lite intresserade?

För mig går intresset upp och ner (upp på våren, ner på hösten oftast) Men när några fina sorter slår ut får intresset alltid ett uppsving.

Hälsningar Emma
mogge92
CITAT (Emma @ 04-06-2007, 10:56) *
Vore kul att se om flera än jag samlar, jag tycker det skrivs endel om arten här.
Har ni någon särskild inriktning? hängivna eller bara lite intresserade?

För mig går intresset upp och ner (upp på våren, ner på hösten oftast) Men när några fina sorter slår ut får intresset alltid ett uppsving.

Hälsningar Emma

jag ahr fått ett rätt så stort intresse för passifloror - dom har ju så otroligt vackra blommor smile.gif MEn än så länge har jag bara passiflora laurifolia tongue.gif men ska försöka få tag p¨å fler
Emma
Då är vi iallafall två mogge92.
Pm:a mig om du är intresserad av att byta lite. Jag har letat länge efter Laurifolia.

Hälsningar Emma
niklaswik
Jag skulle definitivt samla på mig en rejäl hög med passifloror om det inte vore för en sak: Platsbrist.

Jag påminner dig så fort jag köpt hus med rejäl trädgård så kan jag köpa lite sticklingar av dig.. naughty.gif

Fast det kan ju ta några år förstås.

Har du någon av dom kolibri-pollinerade sorterna eller fladdermus-pollinerade? Nån sån skulle jag verkligen vilja ha.
Kanske redan nu fast jag inte har plats egentligen.. smile.gif

Tre fönster kommer man inte långt med...
Emma
Ja, det ser lite trångt ut nicklas. Har du inte någon du kan adoptera bort de andra till? giggle.gif
Bara säg till när du har hus så ska vi nog ordna lite passifloror.

Jag är inte duktig på vilka som pollinerar vad men jag kan tänka mig att t.ex. tacsonia-sorterna pollineras av kollibri? Nämn några exempel så kanske jag har någon som liknar den och då är det troligt att e pollineras av samma djur.

Idag slog det ut en festlig skönhet här för första gången. P. gritensis Jag är så stolt så jag tror att jag infogar en bild:

Anja
CITAT (mogge92 @ 04-06-2007, 11:55) *
jag ahr fått ett rätt så stort intresse för passifloror - dom har ju så otroligt vackra blommor smile.gif MEn än så länge har jag bara passiflora laurifolia tongue.gif men ska försöka få tag p¨å fler

Hej! Jag har frön från laurifolia som jag försökt gro men det blev bara en liten planta som dog. Den verkar vara svår men jag ska försöka igen nu då jag har fler frön. Är det någon av er som har ett bra tipps? Jag har en annan art som jag inte vet namnet på som jag tog frön hemmifrån Tobao av, den växer på en betongpelare på min inglasade balkong, har ej blommat än. Laurifoliafröna är också från Tobago den växer vild där.

Anja

niklaswik
Jag har inte hjärta att adoptera bort nån heller, dom är som barn för mig! smile.gif

De som bara pollineras av kolibrier har lååååånga "tuber" där nektaren finns längst in. Sök på P.mixta t.ex. Inte helt hundra dock på att det är exakt så det fungerar (att det är dom med långa "tuber"/"Floral-tubes" som pollineras av kolibrier) men så har jag fattat det från den underbara boken "Passiflora - passionflowers of the world" som jag verkligen kan rekommendera. Står jättemycket intressant i den. smile.gif

Fladdermus-pollinerade har som jag förstått det en speciell "upphängning" av ståndare+pistiller, där det sitter som en "huva" som hänger ner för att passa som en krona på huvudet på fladdermössen.

Kanske klarnar lite med den här bilden:

Men som sagt, köp boken, där står det jättemycket intressant, massvis med fina bilder och väldigt detaljerade beskrivningar av 207 arter och 31 hybrider. Nästan lite för detaljerade så att det är lite svårt att förstå ibland, men man förstår efter ett tag.

Vad roligt med den där p.gritensis! Väldigt fin. smile.gif Jag lyckas inte ens få min p.caerulea att blomma, men den kanske inte har åldern inne än. Fast den är snart 3 år..
Emma
Ja, jag har den och den är toppen. Väldigt bra strukturerad och vackra bilder.

Då är det bl.a. tacsoniasorterna som pollineras av kollibrier och då har jag några olika, antioquensis, tarminiana och luzmarina. Ingen har blommat hos mig, de har lite särskilda krav på temperaturer och stora krukor. Däremot har jag en hybrid,exoniensis mellan antioquensis och tripartita var. mollissima som ska vara mera lättblommad, något som jag dock inte har märkt av ännu...

Jag har inga passifloror med ståndare och pistiller på liknande sätt som bilden. Ev. någon som inte blommat.

Din caerulea borde inte vara för ung, den saknar nog något eller är den bara kurig.
Jaghade en som tog jättelång tid på sig, flera år jag tror det berodde på att den fick för stora krukor och att den smer ur sin kruka en gång och därför växte bara rotsystemet och bladverket och blommorna uteblev.
Konstigt nog har jag en till caerulea som smitit och den blommar hela tiden så den första teorin verkar tvivelaktig.

Pm:a din adress om du behöver någon av mina långtubade även om du inte har plats giggle.gif

Kul att få prata lite passiflora, här omkring är det inte så många som vill titta när jag kommer dragandes med mina bilder...

Hälsningar Emma
niklaswik
Vad bra, den är verkligen en guldgruva, även om vi har lite taskigt klimat plus att dom flesta sorterna som står där i är väldigt svåra att få tag i på nåt smidigt sätt.

Jo jag läste lite om Tacsonia idag, verkar väldigt noga med att inte ha så varmt som jag förstod det.

Det kan vara krukstorleken som gör det, jag har den i en ganska så stor kruka. Men jag låter den vara så blommar den säkert till slut, kanske väldigt mycket då när den har fått växa till sig så mycket. Man kan ju hoppas. biggrin.gif Tycker den är fin som den är ändå. smile.gif

Får se om jag gör mig plats nån gång senare i sommar. Kanske får ge bort lite diverse plantor ändå. biggrin.gif Fast jag har en hel massa kaktusfröer som väntar på att sås också. Håhå jaja.

Förresten, vad ger du för näring, och hur mycket? jag ger vanlig Pokon "krukväxtnäring" ca varannan vecka som det står på lappen fast det är lite väl mycket kväve i den. Upptäckte igår att i kaktusnäringen är det mindre kväve och mer kalium så det kanske blir bättre med den. Ska testa att ge sån några månader så får vi se om den blir mer blomvillig.
Emma
Jag ger näring i kanske varannan vattning nu och just nu använder jag blåkorn flytande, ibland får de lite hönsgödsel eller några näringspinnar, jag är inte så noga och jag tycker det går bra. Iår har jag börjat vattna väldigt mycket, de får bara torka till lite i ytan och det har gett utdelning nu växer de mycket mera, förut har jag slarvat lite.

Hälsningar Emma
Hannifer
Jag tycker mycket om passionsblommor! wub.gif Hittills har jag bara två frösådda småplantor; incarnata och edulis. Man kanske skulle köpa den där boken ni pratar om, men risken är väl att det blir ännu trängre på fönsterbrädorna än det redan är... rolleyes.gif
Emma
Ja det är nog risk för det giggle.gif

Incarnata är så fin och en av mina favoriter. när den blommar här doftar det i hela växthuset på kvällen.

Det är bara så synd att de flesta passifloror blommar så kort tid, en dag.
När det är svalare tycker jag de håller sig öppna lite längre men jag får iallafall inte nog wink.gif

Hälsningar Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon