Eva 33c
Jag skall köpa ett träd, platsen är klar. Och jag funderar på dessa två (se rubriken). Kruxet är att härdighetsmärkningen varierar, tom i plantskolan. På den ena står det zon 5 på etiketten men zon 4 på skylten, på den andra tvärtom. Söker jag på nätet får jag uppgifter som säger zon 3, och för lönnen även zon 5-6.
Man vill ju inte gärna byta ut ett träd efter något år, därför tänkte jag höra med er om ni har något av dessa träd i zon 5 eller mer och hu de utvecklats hos er.
Båda två var också ympade på sin stam, brukar dessa alltid vara det?
confused.gif smile.gif

(Ställde frågan i fel forum om någon tycker sig läst detta förut...) blush.gif
Cilla
Accoladen har jag sett i skyddade områden zon 5. Välj dränerat stlle, plantera på kulle och grusblanda jorden, håll gräset borta över rötterna, plantera nävor eller annat över rötterna och vattna under bladsäsongen i början så bör det gå väl.

Den vackraste och mest snabbväxande Accoladen som jag stött på står faktiskt i zon 4-5. Sju år gammalt och redan mycket kraftigt med kraftig stam och stor tät krona och sedan två år blommar så ymnigt som bara körsbär kan... Ser ut som en 15-åring. Men så har det skötts perfekt också och aldrig behövt torka ut mm.
Eva 33c
Tack för svar Cilla. smile.gif
Platsen är redan bestämd, så jag söker ett träd som passar där. Men väldränerat är det nog. Grus kan man alltid skaffa och marktäckare har jag också tänk ha där. Fast brokbladig kirskål kanske blir för häftigt...?
Är Accoladen alltid ympad när den växer på stam? Den jag såg på Plantagen var det.

Har du (eller någon annan) något att säga om den brokbladiga lönnen, Acer Drummondii? Det är också ett väldigt vackert träd. Även den var ympad på stammen, men det kanske alltid är så?
Cilla
Jag kan tyvärr inte svara på om Accoladen alltid är ympad, men du kan tala med Arne på Ulriksdals slottsträdgårdar, www.rapne.nu - han vet. Acer Drummondii känner jag heller inte till men ska kolla upp.
Eva 33c
Tack snälla Cilla!
Jag skickade en fråga till Rydlinge om Drummondiin, de säljer den, men jag vet inte om de har tid/lust att svara. Jag kommer ju knappast att handla där ändå eftersom det är så långt bort.
Big Gardener
Prunus 'Accolade' är i princip alltid ympad och oftast på klonade stammar av Prunus avium. Av ekonomiska och tidsmässiga skäl är den ofta toppympad vilket gör att man får dras med en skabbig stam.

Acer platanoides 'Drummondii' är kommersiellt också "alltid" ympad på vanlig platanoides och inte sällan toppympad den också.
Eva 33c
Den Drummondii jag så var just toppympad. Finns det några nackdelar med detta när det gäller härdighet och tillväxt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon