Full version: Död åt gräsmattan
Ewa L
Jag kämpar fortfarande med mitt projekt att bli av med gräsmattan på framsidan! Tycker det är tungt att gräva bort svålen + problem var göra av så mycket. Därför hade jag bestämt mig för att täcka bort gräset — efter många fina tips i detta forum.

Mitt på denna gräsyta står en purpurapel som jag tänkt ha som bas i mitt "mini-woodland". Dessutom är det lite av mitt vårdträd och vackert året om. Jag är alltså rädd om det.

Nu börjar jag tänka ett snäpp till:
Vad händer med det om jag täcker med marktäckväv alt. tidningar, fyller med 10 cm jord + 10 cm täckbark? Kan det må dåligt av det.
Cilla
Just under denna krona och en meter utanför skulle jag ha tagit arbetet med att vända grässvålen istället för att förändra nivåerna och täcka med bark.

Trädet kommer att gilla att få grässvålen borttagen och att lägga på 10 cm matjord efter det blir en rejäl gödselgiva för trädet. Se till att jorden du lägger på inte består av endast torv eller är kemiskt surare än Ph 6.
.
Täckbark kräver mängder av kväve när det bryts ned. Man kan kompensera för detta med gödning, men det är enklare att så växter som konkurrerar med gräs och samtidigt är bra för trädet. Ettåriga gröngödslingsväxter som honungsfacelia, bovete, bönor m fl eller fleråriga gul sötväppling, lupin.
Ewa L
Tack Cilla!
Om jag förstått dig rätt skall jag:

1. Gräva upp svålen och lägga den upp och ner.
2. Lägga god kompostjord ovanpå (typ 10 cm). Har jag gott om.
3. Därefter täckbark ovanpå för att inte få så mycket ogräs. Oxå 10 cm.
4. I detta plantera gröngödslingsväxter för kvävet.

Blir inte det strängt taget lika tjockt? Vitsen är alltså inte att fylla upp, utan att kväva gräset men utan att kväva trädet.

Kan jag alternativt strunta i punkt 3 ovan och plantera rejält med växter redan nu?

Kommer inte gräset att vända "helt om och komma igenom"?

Slutmålet är som sagt typ Woodland. Funkia, Ormbunkar, Azaleor, Liljekonvaljer etc. Det ser soligt ut på bilden men är nordostligt läge, med silat solljus ett par morgontimmar.

Detta projekt ligger mig oändligt varmt om hjärtat och jag grubblar mycket, är därför enormt tacksam för råd och dåd! wub.gif
Cilla
Hej Ewa,

Det är i första hand täckbarken jag är fundersam över. Täckbark går inte att så i, den används just för att det inte ska växa något alls på en yta. Den är bra då den förhindrar uttorkning och den kompakterar ju inte jorden, men den stjäl för mycket kväve när den bryts ned för att vara helt underhållsfri när den omgärdar växter man gillar.

För att hindra gräset från att växa upp igen kan du efter att ha tagit bort grässvålen lägga den som kompost eller täckmaterial någon annan stans. Fylla området under kronan och en bit utanför med kompost, och i detta så något annat eller inget alls. I början kommer du att få rycka upp en och annan liten grästuva eftersom gräs har en enastående förmåga att både fröså sig och klara sig med lite rötter, men ett- eller fleråriga gröngödslande växter kommer att trivas.

Eller: Om du vänder på gräskokorna under kronan får du en fin jord av detta så småningom men några gräsrötter kommer att klara sig. För att få närapå helt gräsfritt skulle du på kokorna lägga tidningar, ca 1/3 DN tjock. Ovanpå detta lägger du ditt kompostmaterial och i detta frösår du direkt. Det finns fördelar med detta för trädet - du garanterar att du inte sänker avdunstning och behåller isolering mot kyla genom att gräsjordkokorna får ligga kvar.

Gröngödslingsväxter kan man så på våren och nu på högsommaren. Antingen slår man ned dem på hösten eller så låter man dem fröså sig.

Att lägga kompostmull på marken under träd kan man göra i ganska stora mängder utan att nivån höjs mer än temporärt. Mullen bryts ned och kompakterar inte jorden och håller den fortsatt syregenomsläpplig. Likadant med mycket jord man köper - den består av så mycket torv att den bryts ned snabbt och egentligen inte ändrar marknivåerna betydligt om den inte köps lastbilsvis. Annat är det om man lägger lerjordar, sättsandslagda stenplattor över rötterna, schaktmassor ed som både bildar en fastlagd höjd nivå över rötterna och samtidigt täpper till jorden under.

En grässvål stjäl mycket näring och syre från trädets rotmiljö. Hellre 30 cm brunnen kompostmull eller löv under kronan än 5 cm grässvål.

Ett tips om man tar bort grässvål och lägger på nytt material kring trädet är att lägga småsten kring stammen när man börjar. Det är lätt att tappa bort vilken nivå som var den ursprungliga.
Ewa L
Alternativ 2 låter perfekt i mina öron!! Kommer alltså att:

1 Gräva
2 Lägga tidningar
3 Kompostjord på
4 Så Gröngödselväxter (var jag nu får tag i det).
5 Slå och mylla ner dessa till hösten

När kan jag då plantera växtera som är mitt slutmål? Nästa vår? Våren 2005?
Inser att jag måste sätta dessa väldigt tätt om jag inte skall använda täckbark.

Om jag bara får svar på detta sista skall jag vara tyst och snäll ända till måndag morgon!! wub.gif
Ewa L
F'låt det är jag igen. biggrin.gif

Kan jag alternativt göra enligt punkt 1--3 enligt ovan. Därefter:

Täckbark i alla fall
Guldvatten varje vecka (?)
Och "slut"-plantera när då??? När tidningarna försvunnit om 2---3 år?

Förstår att du inte är så förtjust i täckbarken, men jag är dessvärre inte så förtjust i tanken på att göra min framsida till vall. Det är ju trots allt ett villaområde.

Iofs skulle väl dottern bli jätteglad om jag började odla lusern. Mumma för hästen. biggrin.gif laugh.gif
Cilla
Hej Ewa,

Om du inte vill odla gröngödslingsväxter kan du redan nu så eller sätta allt möjligt annat - det borde gå både på en upp-och-nedvänd grässvål med tunt tidningspapper och kompostmull, liksom på en borttagen grässvål med pålagd kompost.

Många perenna växter är bra för trädet liksom ettåriga; extra bra är t ex gul sötväppling, lupin, ärtväxter - men även krasse, nävor m fl går bra.

Jag tror inte att du behöver täckbarken om du väljer alternativ ett eller två. Om du ändå väljer den tar det en tid, kanske ett eller två år, innan den stjäl kväve så att trädet behöver tillskott. Om du däremot vill sätta perenner eller ettåriga växter under trädet tror jag de kommer att behöva kvävetillskott snarare om de har täckbark runt omkring sig.

Frågan är också vad du tycker är estetiskt; växter planterade i täckbark blir ensamma små öar. Växter i kompostmull kan sprida sig i egna former. (Lite tendensiöst uttryckt men jag tror du vet vad jag menar. Själv tycker jag som du ser att små växter planterade i täckbark ser helt onaturligt ut, utöver att det är opraktiskt att de måste extragödslas och att man riskerar att kvävegödsla för mycket för trädet.)

Jag vet inte vilka växter som är "ditt slutmål", men många växter kan klara sig i kompostmull och tränga igenom tidningspapper om de får etablera sig uppifrån, medan de som får kompostmull och/eller tidningspapper på sina gröna delar klarar sig mycket sämre och ofta inte alls.
Ewa L
Tack snälla Cilla! wub.gif
Nu har jag hela bilden klar för mig.

Slutmålet är för mig i detta projekt alltså ett "mini-woodland" med ormbunkar, hostor, primulor, löjtnantshjärtan, liljekonvaljer + någon Azalea etc. Riktigt sur jord endast vid Azaleorna.

Bilder kommer att poppa upp med tiden. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon