Full version: PANIK
frågvis
-cry-.gif g.gif
Hej allihopa.
sos.gif

Har fått löss på mina potatisplantor som jag odlar på balkongen i hinkar.
Har 2 st med 3 plantor i varje hink.
Igår när jag skulle vattna upptäckte jag att jag fått löss på ena hinkens plantor.
I panik klippte jag ner blasten och tog reda på de få potatisar som fanns.
Sprejade "pyrex" på de andra plantorna i hinken som var kvar. Hittade inga löss på dessa,
(men för säkerhets skull).
Nu till min fråga, har jag gjort rätt när jag använde "pyrex" eller finns det andra bra sätt
att bli av med de små odjuren?confused.gif

Tack på förhand om någon svarar.

Frågvisa Britta
Fenja
Vet inte om det är så bra att spruta pyrex på något som man ska äta... läs på förpackningen och se om det står något om det. 1 liter vatten blandat med 1 dl såpa brukar fungera mot löss, men behöver upprepas.
Funderar också över om det inte är i trängsta laget, med tre stånd potatis i en hink... normalt sett brukar man ha en potatis per hink. Men vill du ha småpotatis så funkar det kanske.
Mvh
Fenja
frågvis
CITAT (Fenja @ 04-06-2007, 14:12) *
Vet inte om det är så bra att spruta pyrex på något som man ska äta... läs på förpackningen och se om det står något om det. 1 liter vatten blandat med 1 dl såpa brukar fungera mot löss, men behöver upprepas.
Funderar också över om det inte är i trängsta laget, med tre stånd potatis i en hink... normalt sett brukar man ha en potatis per hink. Men vill du ha småpotatis så funkar det kanske.
Mvh
Fenja

Vet du att det fungerar med såpa så skall jag använda det istället. Tänkte alldrig på att det kanske inte är så bra.
I panikens hetta tog jag det jag hade hemma.
Har stora rektangulära hinkar som rymmer ca 20 liter. Får väl se om det är trångt när jag skördar nästa hink,
om jag inte får löss där också.
Mvh
Fråvis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon