anneli85
Jag fick en Magnolia av mor i helgen och undrar nu vad den gillar för läge bäst. Soligt eller halvskugga. Går det bra att plantera den med Hasselfors planteringsjord eller vill den ha specialjord? Sen en fundering till-jag planterade en rhododendron förra veckan och sambon hjälpte mig att gräva gropen som blev ganska stor och jag hade bara en säck Rh-jord hemma så jag tog väl ca 1/3 vanlig planteringsjord också, tror ni Rhoddisen tar skada av det, vet ju att dom vill ha den där speciella jorden. Hoppas ni kan hjälpa mig!
mogge92
angående rhoddisen tror jag inte att den tar dkada, det med jorden undrar jag om det är så viktigt egentligen, mina står i helt vanlig jord och frodas iaf smile.gif
jegi
Magnolior trivs bäst soligt (och vindskyddat). Både rhododendron och magnolior vill ha surjord.
Ammoura
Har fått till mig att gropen ska grävas stor till magnolia, lägg grus i botten för att hålla det dränerat och fyll hellst med rhododendron-jord. Benmjöl ska vara bra också. Täck sen gärna jorden, den vill gärna bli täckt med lövkompost, bark eller något. Jag tog täckbark. Jag planterade min i förrgår så kan inte svara för än hur jag lyckades genom dessa tips men det är vad jag läst mig till.
Fera
Rhododendron vill ha sur jord. Vad som står på påsarna är inte allt. Det är nog bäst för de som har ekonomisk vinning av att man köper massa olika säckar. Det samma gäller gödsel. Visst vill olika växet ha olika mycket av kväve fosfor osv. men vanlig dynga går lika bra. Lite kunskaper är bra att ha,så man inte tror att man måste köpa det dyraste. köpte några jordsäckar för några dagar sedan, alla av samma fabrikat, lika text utanpå, men mycket olika innehåll i säckarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon