Full version: Artontaggare!
amaira

Artontaggare, javisst, men av vilket slag ohmy.gif ?? Skalbagge, mmm, men vilken art? Ska börja leta till kvällen i mina böcker, men kanske nån hinner före mig, kanske jag inte finner svar alls...

Läcker i alla fall, med en artontaggad näsa att vädra efter damer med kram1.gif

Ca 2 cm lång.
mariamlycke
Oj, vilken ståtlig en!

Ingen aning om art. Hoppas du finner svaret.
Gossen Ruda
En ledtråd kanske finns i min hädiska sångtext:

Knäppare kan ingen vara
än guds lilla barnaskara...

Ett namnförslag kan vara Corumbites pectinicornis. Tyvärr var den enda bild jag kunde uppbringa på nätet min egen teckning så jag kanske är jäv(l)ig? laugh.gif
Piccante
Kamhornad knäppare heter den på svenska. Fast jag vill ha släktnamnet till Ctenicera (enligt Chinery; Insekter i Europa). Besvärligt när systematiker ska revidera släkten och ändra namn blink.gif
Gossen Ruda
Ok för det släktnamnet, jag lever i det förgångna. sleep.gif Jag tänker dock inte sitta och rätta i mitt gamla register på över 2000 diabilder bara för att nån systematiker vill visa sig duktig. biggrin.gif
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 04-06-2007, 20:22) *
Ok för det släktnamnet, jag lever i det förgångna. sleep.gif Jag tänker dock inte sitta och rätta i mitt gamla register på över 2000 diabilder bara för att nån systematiker vill visa sig duktig. biggrin.gif

Nä det är ett elände med nya namn. Egentligen är det bara min bok med bilder (Insekter i Europa) som har moderna namn, mina bestämningsnycklar är uråldriga så jag måste lära mig alla gamla namn för att kunna slå i dem. Så det är lika illa för alla trostar.gif
amaira
En knäppare! ohmy.gif Vad bra, nu har jag lärt mig något nytt, jag begränsade dem till vissa vanliga typer som jag ser överallt.

Den finns med i Åke Sandhalls och Carl H Lindroths bok Skalbaggar. När jag läser där lär jag mig ännu något nytt:

"Knäpparna känns igen på halssköldens bakhörn som löper ut i en tagg."

Denna tagg syns ju utmärkt på mina bilder.

Ni vet väl om att ni här är ovärderliga!!!??!! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon