Margith
Jag skulle ta ner min vildvuxna syrenhäck jäms med fotknölarna i våras. Men först var det dåligt skoterföre -cry-.gif och sen blev det sommar wub.gif
Jag brukar ge mig på syrenerna medan jag fortfarande har snö under fötterna, men jag glömde det i våras.
Är det för sent nu, i norrbotten zon 6??
Blomningen bryr jag mig inte om, häcken är ett insynsskydd.
OM jag kapar dem jäms med fotknölarna nu, riskerar jag då att de dör??
På min friväxande syren har blomknopparna precis börjat visa sig.

Vad säger ni? Törs jag?
Malvia
Om du har häcken som insynsskydd, varför ska du då kapa dem längs "fotkölarna" ?

Vi har en syrenhäck längs vägen, och vi klipper den efter blommningen.

har börjat lite nu på insidan, den blir ca 1,6 m hög sen. Ibland kapar jag nåt äldre gren en bra bit ner för att få föryngring.

på sensommaren tar vi bara det som sticker upp och ut lite för mycket, för blomanlagen till nästa år ska man vara försiktig med.
Marlene z v
Jag brukar ta ner min till ca 20- 30 cm ibland, så blir den tätare nedtill. Jag gör det också denhär årstiden och det har gått bra, en gammal syren dör inte i första taget. Vanlig gammal bond syren eller vad den kan heta. Jag bor också norröver.
rose.gif
Margith
Anledningen till att jag vill ta ner den så lågt är att den är väldigt gles nertill och det är de nedersta 50 cm som är insynsskyddet biggrin.gif
Jag hör också till dem som säger att en gammal bondsyrén går inte att ha ihjäl, men jag har ju aldrig klippt den så lågt, så sent....
Till helgen ska den snaggas!! Tack för hjälpen thanks.gif
*Stintan*
Jag har oxå kapat min gamla syrenhäck nästan helt strax efter blommning. Lämnade bara 10-15 cm kvar och det fungerade utmärkt. Den växte snabbt upp igen och redan året efter fanns en o annan blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon