Full version: Markduk
jegi
Har några träd som inte kommit ned i backen ännu. Det är två japanska lönnar och ett större sibiriskt korkträd (2,5 m).
Lönnarna ska stå i ett litet japanskt trädgårdsparti där jag ska ha markduk och grus. Tänkte bara göra ett kryss i markduken för träden och låta dom stå så; markduken släpper ju igenom vatten.

Sen kom jag på att jag vill göra något liknande med korkträdet: gräsfritt i en cirkel om 1,5 meter i diameter runt trädet, markduk på detta och sedan grus. Blir det för tätt?

Big Gardener
Du menar markduk runt den ogräsfria zonen och sen grus ovanpå allt?

Markduk är bra i många sammanhang, men det är inte alltid bra. Beroende vad det är för markduk är genomsläppligheten av vatten olika och är lutningen tillräcklig rinner gärna vattnet utanpå. Är lutningen på markduken fel kan plantgropen bli snustorr eller dyblöt. Om man ser till luft till rötterna beror det på vad det är för markväv. Mypex eller annan grövre plastväv är inga problem i det avseendet medan jag kan se finare, nedbrytbar fiberväv som en risk om den dessutom belastas av grus ovanifrån.

Kort sagt, det borde inte vara några problem i det avseendet, men man bör ha ovanstående i åtanke. Däremot kan trädet på sikt kan må lite sämre av att den marknära aktiviteten blir dålig då inga löv eller annat organiskt material tillförs. Grus och markväv förhindrar ju detta om det tillåts ligga kvar efter det att trädet har etablerat sig.
jegi
Tack för svaret.
Jo, det var så jag menade. Har fn inte riktigt bra koll på olika sorters markduk, men Mypex säger du. Ska kolla efter den då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon