Nu blommar vårt plommonträd som finast. Men vem är det som passar på att bo för sig? En liten skalbagge som bara sticker ut rumpan mitt i blomman. Jag undrar om han inte lägger ägg eller håller på med något annat lurt därinne. Kanske 4-5 mm lång och brunsvart. Flyger gör den och ser ut precis som en skalbagge.
/Åsa
Hoppsan, det här inlägget skulle nog varit under skadedjur men jag hoppas någon vill svara ändå.
Piccante
04-06-2007, 19:23
Jag hör till de som hellre friar än fäller. Om du inte ser någon uppenbar skada på trädet så gör skalbaggen säkert inget med blommorna heller. Så det är nog inget att bekymra sig över. Många insekter inkl skalbaggar pollinerar blommor och skulle de äta lite av blommans pollen så är det ändå ingen större förlust för de producerar så det räcker ändå.
Ja, då gör väl jag likadant. Vi bor i zon sju så det finns inte många plommonträd här och alltså inga att fråga om råd.
Tack för svar.
/Åsa
Gossen Ruda
04-06-2007, 20:43
Sticker rumpan ut lägger den inga ägg just då eftersom dom kommer ut den vägen. Dom kalasar nog bara på pollen och nektar.
Hm, man kan ju undra hur jag lever mitt liv som inte ens tänker på det
/Åsa
Nu undrar jag igen vem den här gynnaren var och nu friar jag inte

Ett enda plommon. Trots riklig blomning och gott om pollinerare trillade varenda blomma av, den knöt sig och sen ramlade den av. Prydnadsapeln var lite mindre ansatt men tappade mycket mer än vanligt och det lilla buskkörsbäret fick inte en enda kart. Äpplena verkar ha klarat sig bättre.
/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.