mattelilja
04-06-2007, 16:50
Hej!
Jag har precis satt ut några ticklingar i blomlådor på balkongen. Pysslingkrage och flitiga lisa. Jag satte dem i lådor där jag blandat hästgödsel och vanlig jord och nu, efter knappt 20 min har nästan alla lagt sig ned. Vad kan det bero på? är det kanske olämpligt att använda hästgödsel (det kommer i princip "direkt från hästen" så det borde inte innehålla några gifter) men mina ärter verkar trivas med det!
Tacksam för svar.
Du ska nog låta sticklingarna rota sig först och främst inomhus och sedan i vanlig krukväxtjord utan gödsel, det blir alldeles för kraftigt för dem. Första tiden kan de behöva hjälp att hålla fukten genom att du gör små hål i en plastpåse och trär över dem. Lufta varje dag så att det inte möglar.
När sticklingarna börjar skjuta nytt har de fått rötter och du kan vänja dem vid utomhusklimatet under vecka innan du ställer ut dem. Det kan vara bra att plocka bort knopparna på sticklingarna så att de ägnar sig åt att göra rötter.
Mvh
Fenja
mattelilja
05-06-2007, 11:25
åh, tack så mycket, nu fattar jag!
Blomstertanten
05-06-2007, 22:01
Man ska INTE ta hästgödslet direkt från hästen !!!! Det blir för starkt för i princip vilken växt som helst !
Gödslet ska vara välbrunnet, så att det mer ser ut som jord än som blöt hästskit.
mattelilja
10-06-2007, 20:23
Hej!
Vad exakt innebär det att gödslet har "brunnit"? Skall det ligga ute tills det torkar ihop? Då blir det ju i princip bara hö av det, eller skall man blanda det med vanlig jord och låta ligga innan man använder?
mvh M
kerstin z5-6
10-06-2007, 20:47
Hästgödsel i hög" blir varmt snabbt och brinner alltså ganska fort .. på några månaader -Ko är med långsamt..
Ja när det inte längre bildas värme om du rör om i högen är gödseln klar att använda -OVANPÅ rabatter krukjord osv
mogge92
10-06-2007, 21:00
Sedan att dom "säckar ihop" är inte nödvändigtsvis slutet

Flera sticklingar har säckat ihop för mej, och i vissa fall tillochmed tappat alla blad, men när dom rotat sig har dom skjutit nytt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.