Isabell10
Jag har en solig altan som är ca 36 kvm stor utan tak.
skulle vilja sätta två träd i kruka där.
Undrar om man kan ha fruktträd i kruka?
Vill inte att det tar allt för stor plats.
Hur gör man sedan om vill övervintra trädet?
Hur stor kruka ska man ha till resp träd?
Berätta allt ni som vet att odla i kruka på altan.
Ophelia
Javisst går det! Det finns exempelvis dvärgpersikor och aprikoser som går alldeles utmärkt att odla i krukor på altan/balkong eller vad man nu har. Du kan även hitta persikor som passar i krukformat. Du har ju bärbuskar exemeplvis vinbär och krusbär på stam och blir som små träd. Sedan har du pelaräppelträd som kan fungera, de blir smala och tar inte upp speciellt stor plats eller äpplen som är ympade på mycket svagväxande grundstammar. Kanske även något körsbär/biggarå på en mycket svagväxande grundstam. Jag har även hört att det finns dvärgpäron på Pyrodwarfstam men jag vet inte hur små de är och hur passande de är i kruka.

Om du skulle sträcka dig över till ätbara buskar så kan din träffyta öka betydligt. Skulle du sedan kunna tänka dig prydnad då har du en del trevliga sorter att välja på.

Krukstorleken kan givetvis variera men ska du odla ett frukt träd så får du räkna med en rejäl kruka, den största du kan hitta. 100 liter kan vara bra om du ska ha ett träd, ju större desto mindre pass med bevattning och.

Vinterskydd kan ske genom förvaring i uterum i lämplig temperatur för växten eller på något annan skyddad plats dr växten inte fryser. Annars får du packa in hela krukan i tidningspapper och frigolit samt se till att det inte kommer väta i isoleringsmaterialet och även isolera underifrån. Det kan hända att du måste skydda hela/delvis hela trädet med. Det kan även fungera att jordslå krukorna om du har någon sort som klarar sig bra utomhus där du bor

Jag tycker du ska besöka en bra plantskola och höra med dem vad som skulle kunna passa och vad som kommit ut på marknaden. Du kan säkert få tips om hur stor kruka just du behöver ha till den växt du köper och vad för skötsel och vinterförvaring som passar just den. Läs även gärna böcker om krukodling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon