Full version: Orkidé utomhus?
Airamya
Någon sa till mig att orkidéerna mår väldans bra av att stå ute under sommaren.
Stämmer detta? Var o hur ska man placera dem isåfall? Skuggigt, soligt, binda fast dem i ett träd...?
Tacksam för råd eftersom jag absolut inte är någon Phalaenopsis-expert.
Alexander-VG-zon3
häng dom under ett stort träd så dom för skugga . sen tar du in dom innan det blir för kallt
Cassandra
Ursäkta en okunnig men varför ska man binda och hänga upp dem?
Pia L
Det går bra att ställa dom skuggigt någonstans också, men då måste man passa så att regnvatten inte kommer i bladrosetten, Orchidén riskerar att ruttna då.
Att hänga dom, då hänger man dom uppochner eller såpass att eventuellt regnvatten rinner av och Orchidén får så nära sina normala platser som det är möjligt ute i den svenska sommaren.
Man brukar belönas med friska växter som är mer blomvilliga.
Airamya
Så bra, så bra smile.gif Tackar smile.gif Det blir till att pynta träden här i trädgården då...
Det har väl knappast någon betydelse vilken typ av träd de hänger i, eller?

Tack för all hjälp smile.gif
tiagirl
En dum fråga men ska man plocka ur dom från krukan då så det bara är bladen och dom där rötterna? Binda fast som det skrevs; dom växer inte fast i trädet?

Är ju påväg att flytta ut alla mina inneväxter nu men orkideerna har jag inte tänkt på!

CITAT (Pia L @ 05-06-2007, 07:19) *
Det går bra att ställa dom skuggigt någonstans också, men då måste man passa så att regnvatten inte kommer i bladrosetten, Orchidén riskerar att ruttna då.
Att hänga dom, då hänger man dom uppochner eller såpass att eventuellt regnvatten rinner av och Orchidén får så nära sina normala platser som det är möjligt ute i den svenska sommaren.
Man brukar belönas med friska växter som är mer blomvilliga.

Pia L
Det enda "träd" jag har är en liten syrén på solsidan, så jag själv binder inte i träd, jag hänger dom i korgar.
Om minnet var bättre så skulle jag säkert kunna tala om vad dom kallas, men dom har som en tjock brun matta och nät utanför, jag skär hål i dom, sticker in dom rötterna som har varit i krukan, fyller på med lite vitmossa och orchidékompost och sprayar på lite vatten då och då.
Korgarna hänger jag på norrsidan under takkanten g.gif Hmm, inser att det bara är jag som ser det framför mig, bild kommer så fort datorn vill vara medgörlig.
Men om jag nu skulle haft ett riktigt träd som gav skugga så skulle jag ta en bit vitmossa och binda fast med rötterna så att man kunde duscha på lite då och då.
rosita
Jag läste nånstans att phalaenopsis inte skulle vara ute på sommaren. Andra orchideer skulle gå bra däremot. Hur gör ni, har ni ut även phalaenopsis?
Pia L
Jag hade mina Phalaenopsisar ute hela förra sommaren, men på skuggsidan av huset, jag tog in dom straxt innan frosten.
Hade jag vetat att man inte skulle ta ut dom så hade dom fått stanna inne på blombrädan, men dom blommar snällt ändå, så det visste säkert inte dom heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon