Maraijsan
04-06-2007, 19:31
Jaha, då ska vi se hur det här fungerar... mitt första inlägg här
Hej alla!
Jo jag tänkte höra om Ni möjligvis skulle kunna hjälpa mig att identifiera lite.... ja vad det nu är... Jag å sambon köpte hus med STOR tomt till, över 3000 kvm som behöver en ordentlig upptuktning efter ett 10-tal år av försummning - ja Ni förstår... Vi flyttad in i mars så detta första våren/sommaren vi bor här så det är operation identifiering som gäller och tänkte be om Er lite hjälp - Tusen tack på förhand!!!
Bild 1) Kan det här vara Schersmin tro? Det är en stor buske med sådana.
[attachment=3635:IMG_0056.jpg]
Bild 2) Vad kan i så fall detta vara? Trodde först att det var samma buske men de skiljer sig lite, bla i blomställningarna tycker jag...
[attachment=3636:IMG_0051.jpg]
Bild 3) Vad är det här för en?
[attachment=3637:IMG_0043.jpg]
Bild 4) Den här känner jag inte heller igen? Är den klar eller är detta en knopp?
[attachment=3638:IMG_0045.jpg]
Bild 5) Den här busken växer på ett par ställen - någon som vet?
[attachment=3639:IMG_0047.jpg]
Bild 6) Det här ser inte ut som ogräs men vad kan det vara?
[attachment=3640:IMG_0049.jpg]
Bild 7) Ganska lik föregående men vid närmre titt så är det något annat men vad? Praktlysing?
[attachment=3641:IMG_0053.jpg]
Bild 8) Sista jag lovar, i alla fall för denna gången... Kan jag rensa bort detta eller blir det något fint?
[attachment=3642:IMG_0050.jpg]
Hej och välkommen hit!!
Nr 2 Schersmin
Nr 3 Tremastarblomma
Nr 4 Klint av något slag
Nr 6 Såpnejlika
Nr 7 Praktlysing
Nr 8 Rönnspiera kanske
Mvh
Fenja
Maraijsan
04-06-2007, 20:03
Tack Fenja - nu är jag lite klokare tack vara dig!
Jag skulle gissa att femman kan vara hägg...
På åttan har Fenja gissat rönnspirea, men det tror jag inte riktigt på. Har inget annat förslag dock, men min rönnspirea ser inte ut så...
Inte mycket till hjälp kanske. Men ändå.
Maraijsan
04-06-2007, 20:40
Tack Karjo - alla tips och idéer är välkomna!
Anders zon 1
04-06-2007, 21:05
Busken på bild fem är benved.
CITAT (karjo @ 04-06-2007, 21:30)

Jag skulle gissa att femman kan vara hägg...
På åttan har Fenja gissat rönnspirea, men det tror jag inte riktigt på. Har inget annat förslag dock, men min rönnspirea ser inte ut så...
Inte mycket till hjälp kanske. Men ändå.

Karjo har nog rätt, det ser mera ut som en perenn den på bild 8!
Mvh
Fenja
Jag gissar att ettan är snödroppsträd, Halesia carolina. Isåfall är du en lyckans ost!
För övrigt håller jag med de andra, och jag vet inte heller vad nr 8 är.
Nr 8 tycker jag ser ut som pimpinell
Haha Tesa du hann före, såg i dag att jag har en blodtopp, Sanguisorba officinalis L, som ser likadan ut, de är ju släkt med varandra, pimpinell och den vill jag minnas!
Mvh
Fenja
Maraijsan
05-06-2007, 19:48
Jätte-tack alla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.