snowman
Hej!

PALM1
Jag köpte nyligen en Yuccapalm som har börjat bli lite ljus i toppen på följande vis:

[attachment=3644:IMG_0710.jpg]

[attachment=3645:IMG_0711.jpg]

Frågan är vad detta tyder på ? är det kanske så att vi har vattnat för mycket? Eller är det kanske helt normalt att palmen ska se ut på det viset?

PALM2
Vi har sen tidigare en lika dan Palm som tyvärr blev överbevattnad. Sen ser idag ut på följande vis:

[attachment=3646:IMG_0712.jpg]

[attachment=3647:IMG_0713.jpg]

Frågan här är om den verkligen ska se ut så här undertiden som den försöker växa till sig? Som man kan se så är några blad ihoprullade och någon sa tidigare till mig att detta berodde på att de behövde vatten? stämmer detta?

Det bör tilläggas att de blad som hänger är relativt tjocka men ganska mjuka in till stammen.

Allmänt
1. Har det någon nytta att spraya bladen med vanligt vatten?
2. Bör man använda något gödnings medel på någon av dessa palmer?
3. Vi vattar dem ca 1 gång var 3e veckan är det okay?
niklaswik
Det där ljusa har jag ingen bra teori om.

Däremot kan jag säga att var tredje vecka är lagom...på vintern. smile.gif

Nu ska den ha mycket mer vatten och gärna näring ibland.

Hur mycket vatten den ska ha vågar jag inte säga men jag brukar i alla fall vattna min Yucca "när den är torr" eller minst en gång i veckan så här års. Sen kan du minska på det framåt hösten. Och se till att ha den så ljust du bara kan så får den jättestora och fina bladrosetter.

Spraya bladen gör nog varken till eller från egentligen men lite glad blir den nog. Det skadar i alla fall inte.
snowman
Tack!

Palm 1
Jag gissar på att det ljusa på bladen är för lite vattning, men efter som jag vattnat växten för några dagar sen bara så vill jag vänta lite till.

Palm 2
Den andra palmen som ni kan se på bild uppe i min första post har jag nu noterat att den del mellan själva plam stamen och bladen(ca 10 cm) är helt mjuk, antagligen rutten?. Trotts detta så är bladen gröna(dock hängiga) och de verkar få den näring som de behöver.

Det som sitter mellan stammen och bladen är något där det suttit blad sen tidigare som vissnade pågrund av övervattning, sen har nya blad växt ut i toppen på detta och inte i den som man skulle kunna tro.

Frågan är nu om man kanske helt enkelt ska klippa av dessa 2 mjuka stumpar med blad på ända in till palm stammen och hoppas på att stammen skickar ut något nytt skott som blir något? eller kommer palmen dö helt då?
Alexander-VG-zon3
CITAT (snowman @ 15-06-2007, 14:03) *
Tack!

Palm 1
Jag gissar på att det ljusa på bladen är för lite vattning, men efter som jag vattnat växten för några dagar sen bara så vill jag vänta lite till.

Palm 2
Den andra palmen som ni kan se på bild uppe i min första post har jag nu noterat att den del mellan själva plam stamen och bladen(ca 10 cm) är helt mjuk, antagligen rutten?. Trotts detta så är bladen gröna(dock hängiga) och de verkar få den näring som de behöver.

Det som sitter mellan stammen och bladen är något där det suttit blad sen tidigare som vissnade pågrund av övervattning, sen har nya blad växt ut i toppen på detta och inte i den som man skulle kunna tro.

Frågan är nu om man kanske helt enkelt ska klippa av dessa 2 mjuka stumpar med blad på ända in till palm stammen och hoppas på att stammen skickar ut något nytt skott som blir något? eller kommer palmen dö helt då?

dom är torktåliga växterna så fast stammen är rutten kan bladen vara gröna ett bra tag då dom tål torka . du kan skära veck det ruttna och rota toppen i jord och se om där växer ut nytt från den toppade stammen . och det är inga palmer utan av släktet yucca
snowman
CITAT (flaxss @ 15-06-2007, 15:59) *
dom är torktåliga växterna så fast stammen är rutten kan bladen vara gröna ett bra tag då dom tål torka . du kan skära veck det ruttna och rota toppen i jord och se om där växer ut nytt från den toppade stammen . och det är inga palmer utan av släktet yucca

Tack för svaret!

Idag så är själva stammen ganska lång, längst upp på stammen finns två grenar(eller vad man kallar det) där där det ute i toppen finns långa hängiga blad. De två grenarna som bladen sitter i är som jag nämne helt mjuka vilket gör att de böjer sig en aning(detta kan man se på bilden). Du menar alltså att jag helt enkelt ska skära bort dessa två "grenar" med blad på och sen se om det växer ut något nytt från den långa grund stammen?

Jag undrar också hur det kan bli ruttet längst upp på detta vis? är det endast överbefattning som kan ha gjort det?
sudden
kan det vara så att den med ljusa blad står för mörkt? en del andra växter reagerar ju just så på ljusbrist bla gullranka..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon