Full version: Id-hjälp
Monarda
Vad kan det här vara då? Kommer farande varje år den här tiden, ca 15 mm lång, kopparfärgad både på över och undersida. Vistas med förkärlek i häckoxbäret. Inte så särskilt bra bild men den sitter inte still många sekunder. Ruda kanske knäcker nöten ändå, jag har då inte hittat den i någon av mina insektsböcker.

P1010613a.jpg

Piccante
Flugbagge, släktet Cantharis skulle jag gissa på.
Gossen Ruda
Instämmer, fast vilken av arterna törs jag inte ge mig in på.
Monarda
Jösses pojkar, vad ni är duktiga! tummenupp.gif Kollade runt lite och den påminner mest om den som kallas för prästbagge men den verkar inte förekomma så långt upp som till Dalarna och så är den baggen också mindre. Men det allra viktigaste är att jag upptäckte att det inte alls är en skadeinsekt, vilket jag väl i min enfald har trott.
Piccante
CITAT (Monarda @ 04-06-2007, 23:02) *
Jösses pojkar, vad ni är duktiga! tummenupp.gif Kollade runt lite och den påminner mest om den som kallas för prästbagge men den verkar inte förekomma så långt upp som till Dalarna och så är den baggen också mindre. Men det allra viktigaste är att jag upptäckte att det inte alls är en skadeinsekt, vilket jag väl i min enfald har trott.

Duktig! nja nu ska vi inte gå till överdrift. Jag hade ju fel på släktet giggle.gif Men en flugbagge var det iaf. Har aldrig hört det svenska namnet förut, däremot såg jag två stycken kopulerande på marken tidigare idag av den sorten. Undrar vad präst- har med arten att göra?
storm
dom ska man vara rädd om har jag hört.
Lars-Olof Arvids
Ja, det ska man. Det är "snälla" baggar som inte skadar växterna utan lever av mindre insekter som t ex bladlöss.

Olle
amaira
Den här årstiden vimlar det verkligen av olika sorters flugbaggar, både större och mindre. Både i luften och i/på blommor och blad. wub.gif
Monarda
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 05-06-2007, 08:30) *
Ja, det ska man. Det är "snälla" baggar som inte skadar växterna utan lever av mindre insekter som t ex bladlöss.

Olle

Det är inte lätt att veta vem som är vän eller fiende i trädgården. Innan jag visste bättre brukade jag stampa på dom här stora svarta löparna (jord-, trädgårds-?) som jag trodde var marodörer. blush.gif
Tänk om det fanns någon behändig lista med bilder på dom vanligaste förekommande nyttoinsekterna så kunde man skona ett och annat liv. Nu opponerar väl sig någon och säger att alla insekter är nyttiga på sitt sätt men jag menar såna som inte knaprar på trädgårdsväxterna utan föredrar typ bladlöss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon