tiagirl
Jag är så säker på att jag frågade förra året om dessa och fick nog till svar Gladiolius(?) men då var dom ju VITA!!!!

Det som kommer upp i år är knallgult!!! Fina förvisso men är det samma och är det gladiolius(hur det nu stavas).
Är det nån idé att gräva upp dom och sätta i den gul-blåa rabatten, kommer dom vara gula nästa år...?? confused.gif

Jag blev sååå besviken för jag trodde det var mina svarta irisar men dom har försvunnit.

Länk till Bilddagboken

Fenja
Daglilja
Mvh
Fenja
tiagirl
CITAT (Fenja @ 04-06-2007, 21:20) *
Daglilja
Mvh
Fenja

wacko.gif Daglilja? Som byter färg? Eller är det inte samma måntro som var vit förra året? Jag blir så förvirrad. Inte vet jag va jag ska ha dom till heller. g.gif
tiagirl
Nu hittade jag en bild på blomman förra året... Alla som kom upp då var sådana här...

Länk till bilddagboken; nytt fönster

Har totalt fått hjärnsläpp när jag skrev gladioulius för jag har skrivit som bildtext; lilja...
Fenja
Doftlilja, Gladiolus callianthus är den vita, den är inte perenn utan måste tas upp och vinterförvaras. Dagliljan är däremot perenn, luktar gott och smakar bra i sallad eller på bakverk. Den kan man väl inte vara utan?
Mvh
Fenja
tiagirl
CITAT (Fenja @ 04-06-2007, 22:05) *
Doftlilja, Gladiolus callianthus är den vita, den är inte perenn utan måste tas upp och vinterförvaras. Dagliljan är däremot perenn, luktar gott och smakar bra i sallad eller på bakverk. Den kan man väl inte vara utan?
Mvh
Fenja

giggle.gif Ska jag äta den menar du? Haha, har bara odlat sallads-tapet för kaninen ska få nåt annat än maskrosblad!

Men alltså...detta är tredje året dom kommer upp. Första året bara blad, andra året vita, och nu gula... Jag har inte satt några mer än en påse lökar jag fick som premie från nån tidning och det ska vara dessa...dom klarar sig ute iaf... Jag blir inte klok på det här. Men flyttar väl dom till den gula rabatten då...
Fenja
Det är inte samma som den vita doftliljan, den gula kan ha frösått sig förstås! Doftliljans lökar dog nog i vintras, frös ihjäl och finns inte mera.
Mvh
Fenja
tiagirl
CITAT (Fenja @ 04-06-2007, 23:15) *
Det är inte samma som den vita doftliljan, den gula kan ha frösått sig förstås! Doftliljans lökar dog nog i vintras, frös ihjäl och finns inte mera.
Mvh
Fenja

-cry-.gif Nämen fy. Så du säger! Nu saknar jag dom helt plötsligt.

But you got a point....jag får ju plantor av grannen mellan varven(hur kan man säga nej när hon hotar att slänga det annars?)och där dom här gula kommer ifrån vet jag att jag satte en stor hobbe från henne. Ska genast idag smyga ut och se om hon har såna här i trädgården!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon